torsdag 20 juni 2019

Helgfrågan v. 25

Helgfråga från Mias bokhörna. Mia ser fram mot att läsa boken Alla känner apan. Helgfrågan lyder:

Vilken bok ser du framemot att läsa i midsommar? Utveckla gärna...

Bonusfråga: Hur firar du midsommar?

Någon speciell midsommarbok blir det inte, utan jag fortsätter med den bok jag nyss börjat läsa - Den unge Werthers lidanden av Johan Wolfgang von Goethe. Det kanske är en titel som kontrasterar mot människors uppskruvade förväntningar inför midsommarhelgen ;)

Något särskilt midsommarfirande blir det inte. Äldsta dottern är i Italien och den yngsta firar midsommar på en campingplats i Mellerud av alla ställen! Så hustrun och jag får vara för oss själva. Ingen mening med att planera något, för det kommer säkert att regna. Det brukar det göra varenda j-a midsommarafton. Men om det blir lite uppehåll, så kör vi en repris från förra helgen. Matjessill, potatis, gräddfil, gräslök, öl och snaps och lite senare jordgubbar och glass. Här är bilder från förra helgen:


24 kommentarer:

  1. Den unge Werthers lidanden är perfekt midsommarläsning! Ingen av oss gillar matjessill, finns godare... jordgubbar har jag ätit hela veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. i vår ungdom åkte vi tåg till Mellerud, paddlade kajak mellan öarna och sov på en egen ö i tält...❤️

      Radera
    2. Jag litat på ditt goda omdöme när det gäller Goethes bok.

      Hur är den där ramsan nu igen?
      "Hårda bud i Mellerud, fem noll utan boll. Men värre var'e i Gällivare."

      Radera
  2. Den unge Werthers lidanden är lite speciell för mig, har en del minnen förknippade med den. Regn hör nästan till numera när det gäller midsommarhelgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit fint hittills idag, men nu börjar molnen torna upp sig ;)

      Radera
  3. åh, vad det var länge sedan jag läste om den stackars unge Werther. det vore hög tid för omläsning. sill,nypotatis och så vidare ska bli jättegott. vi har inte fuskätit i förväg. lite regn får en tåla om det är midsommarafton! ha det så trevligt, Robert!

    SvaraRadera
  4. Tack för boktipset. Sill och potatis på midsommar är ju jättegott.

    SvaraRadera
  5. Werther ja, ett tag sen jag läste den. Sill hoppar jag över som ohejdad vegetarian, nypotatis älskar jag! Jordgubbar har jag förätit mig på i min uppväxt men brukar äta lite på sommaren. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, missar du sillen? Nå, du hittar säkert annat smått och gott att ha till färskpotatisen.

      Radera
  6. Ett intressant boktips, den vill jag också läsa. :) Hoppas ni får det gött i helgen. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig lite duktig när jag har läst såna böcker. Hertha, Werther och liknande böcker som alla hört talas om, men få har läst ;)

      Radera
  7. De senaste åren har jag och maken firat midsommar ensamma, och då blir det bara god mat. I år är barnen hemma men det ser ut att inte bli mer ändå. Men jordgubbar blir det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ni bara god mat när barnen inte är hemma?

      Radera
  8. Sill och potatis hoppar jag över! :) Trevlig midsommar med eller utan regn :)

    SvaraRadera
  9. Såg gott ut! Vet inte om jag var så över mig när det gäller Werther, men det är ju kul att ha läst den. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Det är något att stoltsera med ;)

      Radera
  10. Mellerud är riktigt trevligt om det är fint väder. Werther och jag kommer inte överens någon storhelg eller annan tid på året. Kanske för att jag läst den, analyserat den och haft tenta på den. Så, modig läsning till dig.

    SvaraRadera
  11. Matjessill är så gott, ja all sorts sill förresten. T.o.m. börjat uppskatta stekt salt sill... men kanske inte under midsommartid direkt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stekt salt sill med löksås kan vara gott. Det var förfärligt längesen jag åt det.

      Radera
  12. Ja det är himla god mat och så billig också

    SvaraRadera