torsdag 6 juni 2019

Helgfrågan v. 23

Helgfråga från Mias bokhörna. Idag är det Sveriges nationaldag, vilket har fått inspirera. Helgfrågan lyder:

Vilken typisk svensk bok borde man läsa?

Bonusfråga: Hur firar ni nationaldagen?

Det var en svår fråga. Det finns mängder av böcker att välja bland. Ska man välja en klassiker eller något mer modernt? Vad menas med "typisk" i det här sammanhanget?

Mia har valt Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Ett utmärkt val tycker jag och jag skulle ha kunnat välja den själv, men så tråkig vill jag inte vara. Gösta Berlings Saga funderar jag på ett tag. Alla borde läsa den. 

Men till slut väljer jag en bok av en av den svenska litteraturens främsta gestalter, August Strindberg. Inte något trist som Röda Rummet, utan Hemsöborna. En skildring av livet på en gård i skärgården, som innehåller kärlek, kättja och girighet. Perfekta ingredienser i en roman.

Nationaldagen firar jag inte alls. Inte av några konstiga principiella skäl. Jag vet bara inte hur jag ska fira den. Jag hissade flaggan i morse. Det får räcka.

14 kommentarer:

  1. Strindberg är väldigt svenskt, vi firade med barnbarn på festival.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han tillhör ju våra största författare.

      Radera
  2. Hemsöborna är väl ett bra val. och visst borde alla läsa Selma Lagerlöf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes bokproduktion innehåller ju så otroligt mycket!

      Radera
  3. Hemsöborna är verkligen svenskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och Karlsson är ju dessutom värmlänning ;)

      Radera
  4. Hemsöborna passar ju utmärkt. Nationaldagen är och förblir svenska flaggans dag och vanlig vardag, är inte inlärd på något annat. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är svårt att beordra fram festkänsla.

      Radera
  5. Hemsöborna är definitivt roligare än Röda rummet ;)

    SvaraRadera
  6. Strindberg har jag inte lärt mig att uppskatta. Kanske Röda rummets fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan det vara ;) Prova Hemsöborna om du inte redan har läst den.

      Radera
  7. Hemsöborna finns i min bokhylla, jag har bara inte kommit så långt som att läsa den ännu. Firar inte heller nationaldagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gamla filmen med Allan Edwall som Karlsson, Sif Ruud som Madam Flod och Sven Wollter som Gusten är mycket sevärd.

      Radera