söndag 30 juni 2019

En smakebit på söndag - I lejonets gap

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet den här veckan är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter I lejonets gap och är skriven av Anne Holt och Berit Reiss-Andersen.

Fredagen den 4 april 1997, ett knappt halvår efter regeringsskiftet i Norge: Statsminister Birgitte Volter påträffas död på sitt kontor, uppe på sextonde våningen i regeringsbyggnaden. Hon har skjutits i huvudet. Och frågan är: Vem har egentligen blivit skjuten: statsministern, eller Birgitte, privatpersonen? Kungadömet är skakat. Ett uppbåd av kriminalare och säpomän arbetar med fallet, däribland överintendent Håkon Sand och kriminalkommissarierna Billy T och Hanne Wilhelmsen. I statsministermordets kölvatten rullas en politisk skandal upp, en stor skandal som på ett tragiskt sätt berör också den mördade och hennes familj.

Smakbiten är hämtad från sidan 141:

Gudmund Herland gick inte. Han stod mitt på golvet och kände ett obändigt raseri strömma igenom kroppen och han knep igen munnen och slöt ögonen. Den jävla haggan. Den helvetes förbannade kärringjäveln. Han hade inte bara informerat henne om att Benjamin Grinde ville tala med henne, han hade till och med så enträget han kunde rått henne att träffa mannen. Hälsovårdsskandalen var något hon kunde profilera sig på; hon kunde visa handlingskraft. Om det var någonting som den här regeringen behövde så var det just att visa förmåga att agera. Men hon hade hört på honom med ett halvt öra och viftat bort honom. Hon hade inte tid. Kanske senare. Alltid detta: Kanske senare. Den människan visste inte vad det innebar att vara statsråd. Hon trodde att man hade vanlig kontorstid och blev oerhört sur om något kom i vägen för middagen med de underbara döttrarna.

.

24 kommentarer:

  1. Holt har jag nog inte läst, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte heller att jag läst något av henne tidigare, men jag har förstått att hennes böcker är mycket populära.

      Radera
  2. har inte läst den här boken. i början av hennes författarkarriär läste jag allt. tack för påminnelse och smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon verkar ha skrivit väldigt mycket.

      Radera
  3. Den här smakbiten tyckte jag mycket om! :) Har inte läst något av Holt förut men nu blev jag riktigt nyfiken. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Jag har läst lite spridda skurar i den serien, men har funderingar på att läsa från början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får en känsla av att det finns mycket bakgrundsinformation om personerna som jag missat därför att jag inte läst tidigare böcker i serien.

      Radera
  5. Har inte läst Holt. Kanske borde göra det. Tack för smakbiten och trevlig söndag!

    SvaraRadera
  6. Det var ord och inga visor! Tack för smakbit, önskar dig en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han visste att formulera sig. I vart fall tyst inombords ;)

      Radera
  7. Låter ju klart spännande! Läst en bok av Holt (1222 över havet), men denna kände jag inte till. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Jag har läst någon bok av Holt för länge sedan men det var inte den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har väl förresten Jan Guillou och Leif GW Persson skrivit deckare där huvudpersonen heter Anna Holt?

      Radera
  9. Jag som läser så mycket norsk krim har läst väldigt lite av Anne Holt. Det borde jag återuppta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar aldrig läsa norsk krim, men det borde jag nog ;)

      Radera
  10. Har läst nogon bok av Holt, men det var ett tag sedan. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Har läst flera böcker av Holt men inte den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Har läst något av Holt för ett bra tag sen, men den här känner jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera