söndag 9 juni 2019

En smakebit på söndag - Verkanseld

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu heter Verkanseld och är skriven av Louise Boije af Gennäs. Det är sista delen i Motståndstrilogin och jag har fått den som recensionsex. De tidigare delarna heter Blodlokan och Skendöda.

Under det senaste året har allt i Saras liv förändrats. Flera av hennes närstående har dött under märkliga omständigheter som omöjligt kan vara en slump, även om myndigheterna vill få henne att tro det. Sorgen och rädslan håller Sara i ett stadigt grepp, men djupt inom henne spirar en växande kraft: ett okuvligt motstånd. Sara kommer aldrig att ge upp och när hennes motståndare äntligen ger sig till känna kan det bara sluta på ett sätt - med verkanseld.

Smakbiten är hämtad från sidorna 39-40:

Plötsligt stod Georg vid min sida.
"Jag ska hälsa från Berit", sa han lågt. "Hon är tillbaka."
Berit? Jag fick inte fram ett ord.
"Varför har du inte hört av dig?" fortsatte han. "Fick du filmen?"
"Vilken film?" sa jag.
"Strunt samma", sa han. "Bra att du är här nu. Vi har väldigt mycket jobb framför oss."
Jag stirrade på honom.
"Vilka 'vi'?" sa jag. "Jag tror inte att du förstår hur lite jag vet!"
Georg såg sig omkring.
"I och med att du sitter på Högvarteret är du nära själva kärnan", sa han. "Det är någonting som pågår, förutom det vi redan känner till, och du blir centralt placerad."
Han såg mig i ögonen.
"Motståndet behöver dig, Sara!" sa han.

28 kommentarer:

  1. har bara läst Stjärnor utan svindel av Boije af Gennäs. den tyckte jag var utmärkt bra. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här trilogin är riktigt spännande, trots att jag inte är förtjust i konspirationsteorier.

      Radera
  2. Jag tror att det kan börja bli dags att läsa första delen i den här serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte de första delarna var riktigt bra.

      Radera
  3. Gillade de två första delarna och annat jag läst av författaren, så den här kommer jag förstås att läsa. ;)Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har man läst de två första delarna måste man ju läsa den tredje också!

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Jag har en av hennes böcker i hyllan men har ännu inte läst något av henne.

    SvaraRadera
  5. Verkar som en populär bok, andra smakbiten ur den idag. Inte läst något av författaren, börjar höra till minoriteten vad gäller det. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg också att jag inte var ensam ;)

      Radera
  6. Har läst de två tidigare i serien och vill läsa den här nu! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Jag är inte heller alltid så intresserad av konspirationsteorier men den här serien verkar ändå spännande. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  8. Noen ganger er det svenske bøker jeg virkelig har lyst til å lese. Men jeg låner det meste jeg leser på biblioteket, og der finner en ikke svenske bøker som ikke er oversatt. Jeg får vente litt og se om kanskje et forlag biter på :-)
    Ha en riktig fin pinsesøndag!

    SvaraRadera
  9. Ah, du är inne på sista delen, många som läser denna serie. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska jag väl äntligen få veta hur allt hängde ihop ;)

      Radera
  10. Jag tycker de böckerna är så himla bra, inga bladvändare kanske men välskrivna.

    SvaraRadera
  11. Ännu en serie jag tänkt på att läsa, men som jag inte läst åtminstone inte ännu.

    SvaraRadera
  12. Den finns i min läsahög så jag kommer att läsa den inom kort. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Jag har inte läst något av henne men det är en författare som jag är lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kommer nog att låta tala om sig mer.

      Radera