måndag 20 januari 2020

Authors & Characters - Marianne

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Marianne.


Valet av författare blir lätt. Marianne Fredriksson tillhör mina favoriter. Evas bok, Kains bok, Noreas saga, Simon och ekarna, Syndafloden, enligt Maria Magdalena och många fler.

Jag gillar oftast böcker där ett bibliskt motiv vävs in, och Marianne Fredriksson skrev många sådana böcker.

Den litterära figuren får bli Marianne Dashwood från Jane Austens roman Förnuft och känsla (vars engelska original har den välfunna titeln Sense and Sensibility). Marianne representerar känslan, medan hennes syster Elinor får stå för förnuftet.

Jag har inte läst boken, men jag har sett filmen, så det så! :)

8 kommentarer:

  1. Älskade Marianne Fredriksson när jag läste dem, men det är länge sedan. Undrar om de åldrats väl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst några på senare år och tycker att de har hållit.

      Radera
  2. jag har svårt att komma ihåg namn av karaktärer i böcker... och filmer.

    SvaraRadera
  3. det var väl bra konstigt att du också måste välja Marianne Dashwood! jag har både läst boken och sett filmen. Marianne Fredrikssons Evas bok, Kains bok och Noreas saga tyckte jag väldigt mycket om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det kan bli :D Jag tyckte också om den trilogin. Framför allt Kains bok.

      Radera
  4. Simon och ekarna hette boken jag fick av en kollega, men den står oläst än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var det längesen jag läste, men den borde stå i nån bokhylla.

      Radera