torsdag 30 januari 2020

Helgfrågan v. 5

Helgfråga från Mias bokhörna. Mia undrar hur vi ser på vänkretsens läsande. Helgfrågan lyder:

Du är hemma hos någon du tycker om och respekterar. Vilken bok skulle du vilja se på nattduksbordet? Hur skulle du reagera om personen inte hade några synliga böcker alls i sin bostad?

Bonusfråga: Den 1/2 är det löpningens dag så jag undrar om ni utövar någon idrott eller motionerar.

Jag brukar inte gå in i folks sovrum och snoka efter vad de har på nattduksbordet. Skulle jag mot all förmodan ha förirrat mig in där, skulle jag inte alls bli förvånad om det på nattduksbordet står en väckarklocka och ett vattenglas. Men om jag inte tolkar frågan så bokstavligt, så skulle jag nog inte bry mig om vad han eller hon läser. Jag har kommit till folk som inte verkar ha några böcker. Om där finns en bokhylla så kan sannolikheten vara större att där ryms några whiskyflaskor och souvenirer från Kanarieöarna. Jag blir nog lite förvånad och inser att vi nog inte har så mycket gemensamt. Det är inte så att jag kräver att folk ska läsa en viss sorts litteratur eller att de ska läsa ett visst antal böcker om året. Det är nog mer så att jag skulle känna att det vore tecken på andlig fattigdom. Precis som jag skulle se det som ekonomisk fattigdom om barnen var halvklädda och inte hade några leksaker.

Löpningens dag? Finns det en sådan dag också? Jag föredrar kanelbullens dag. Någon idrott utövar jag inte. Däremot går jag på Friskvårdens aktiviteter 1-2 dagar i veckan under terminerna. Ni vet väl vilken typ av motion som är den bästa? Den som blir av.

22 kommentarer:

  1. Bra definition på bra motion! Och jag håller i stort sett med dig om synen på andras böcker också. Fast jag har nog inte många vänner som inte läser, tveksamt om jag ens har någon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju ingen mening med alla dessa årskort på gym som folk skaffar i januari och sedan inte utnyttjar mer än ett par, tre gånger. Lysande affär för gymmen dock :)

      Radera
  2. många "bokhyllor" utan böcker har man sett, eller med ointressanta böcker har man sett, min doktor har ordinerat motion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om det är vanligt i andra länder att folk skaffar bokhyllor utan att ha några böcker.

      Radera
    2. Jag är inte så säker på att amerikanska filmer med nödvändighet speglar genomsnittsamerikanen.

      Radera
  3. Det finns dagar för allt nuförtiden. Mina vänner har inte böcker synliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir löjligt med alla dessa dagar. Jag diskuterar sällan böcker med mina vänner. Det viktiga är att vi har något att samtala om som inte handlar om familjen Kardashian :D

      Radera
  4. Har flera vänner/närståendes som jag inte pratar så mycket böcker med, det är kul på sitt sätt även om det är extra roligt med boksnack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nog alla många sidor, om än inte lika många som en bok ;)

      Radera
  5. Du har så rätt i det där att den bästa motionen är den som blir av!

    SvaraRadera
  6. Jag struntar i om mina vänner läser eller inte. Så länge jag trivs i deras sällskap och de har vettiga värderingar så är det tillräckligt för mig. :)

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att läsa att du väntar dig att se en väckarklocka på nattduksbordet, jag trodde att de flesta numera använder sin mobiltelefon för att hålla koll på tiden. Vi köpte faktiskt två väckarklockor till våra döttrar nyligen, när vi insåg att de var vakna för länge på nätterna när de hade mobiltelefonerna på rummen, men det var inget stort utbud av väckarklockor i butiken, så ingen större efterfrågan gissar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På mitt nattduksbord står faktiskt en klockradio :) Avancerat på sin tid, fast jag använder den bara som väckarklocka. Ja, väckarklockor är väl snart lika gammalmodiga som solur :D

      Radera
  8. Japp, så är det ju! Bästa motionen är den som blir av. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den andra är inte till någon nytta :D

      Radera
  9. Jag håller med, bästa motionen är den som blir av.

    SvaraRadera
  10. Om någon vill visa runt brukar jag gå. Då blir man lite nyfiken. Har hänt att en kollega som säger bara läsa klassiker hade rätt många andra böcker framme. Det var mest pinsamt för kollegan.

    SvaraRadera