måndag 20 januari 2020

Stayin' Alive

Titel: Stayin' Alive
Författare: Torbjörn Löwendahl
Förlag: Lionvalley Publishing (2019)
Antal sidor: 282

Baksidestexten:
Före katastrofen var verkligheten en social cirkus, en ständig förnedring i konsumtionshetsens namn. Hade jag haft en pistol skulle jag satt den mot tinningen. Nu slåss jag istället mot smittade och plundrare medan domedagsklockan slår tolv. Ett liv värt att kämpa för. Bara att få uppleva gryningen är en gåva. Mina nya vänner tror att jag är värd deras respekt. Ibland håller jag med dem.

Stayin' Alive av Torbjörn Löwendahl var en bok som jag kunde känna en viss tveksamhet inför innan jag började läsa den. En dystopi med engelsk titel, utgiven på eget förlag  och där titel och kapitelrubriker hämtas från olika kända låtar. Det kunde väl aldrig bli väl?

Min tveksamhet gav dock vika när jag började läsa romanen. När hela civilisationen brakar samman som en följd av ett virus som dödar de flesta och gör en stor del av de överlevande galna, får de som är kvar och är någorlunda vid sina sinnens fulla bruk kämpa för att förbli vid liv. Normala sociala spärrar är borta och den som saknar vapen kan inte räkna med att finna mat, utan löper risk att bli rånmördad.

I boken följer vi huvudpersonen Jonathan och en synnerligen heterogen grupp på sammanlagt tio personer, som försöker att hålla sig på "den goda sidan", men som ändå tvingas döda andra för att leva. Hur definierar vi gott och ont i ett samhälle där lag, ordning och religion inte längre har någon makt?

Romanen utspelar sig i Linköping, och den som känner till staden kan nog orientera sig ganska väl när gruppen flyttar på sig i sökandet efter en lugn plats där det finns mat och vatten. Att jag inte har en susning om hur det ser ut i Linköping spelar dock ingen roll. Jag har läst romaner som utspelar sig i Stockholm, New York, Sunne eller Fjällbacka och lokalkännedomen är inte nödvändig för att få behållning av boken.

Kapitelrubrikerna är som sagt hämtade från olika kända låtar, och allt som oftast finns kursiva rader och strofer inlagda i brödtexten. Det fungerar faktiskt riktigt bra, eftersom de är valda med stor omsorg och har ett budskap som speglas i bokens händelser.

Det är en spännande dystopi där det mesta är oförutsägbart, för vem kan veta något om framtiden när gatorna är fyllda av lik, som kråkor och kajor får kalasa på. Det är äta eller ätas som gäller.

Jag är särskilt förtjust i den cyniska humor som ibland kommer fram. En sådan svart humor är nog nödvändig om man ska överleva apokalypsen.

Det finns några detaljer som skaver när jag läser. Nigerianen Jamal, som tillsammans med somaliern Mahmud har anslutit till gruppen, talar engelska rakt igenom hela boken. Det må så vara, men om jag inte tar helt fel så talar han språket som en infödd amerikan. Vid ett tillfälle talar han dock arabiska med Mahmud. Men Jamal är kristen. Varför skulle en kristen nigerian kunna arabiska? 

Slutet gjorde mig arg. Så där kan det väl inte sluta! Men så läser jag på förlagets sida att detta är första delen i en trilogi, och då kommer saken i ett annat läge. För det finns alldeles för många lösa trådar för att boken bara ska ta slut där den gör.

Stayin' Alive är en riktigt bra dystopi och jag ser fram mot nästa del, som planeras att ges ut i år.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 40: Läs en bok som innehåller ett verb i titeln.

2 kommentarer:

  1. Tack för att du tog dig tid att läsa min debutroman och skriva en recension! Jag tycker att du fångar vad jag vill säga på ett bra sätt och jag känner mig motiverad att skriva färdigt uppföljaren!

    Tack! :)

    SvaraRadera