tisdag 28 januari 2020

Tisdagstrion: Bokomslag i min favoritfärg

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat bokomslag i min favoritfärg. Ända sedan jag var barn har rött varit min favoritfärg. Jag skulle alltid ha de röda topparna när vi spelade fia. Och jag tycker om julen, när man kan ställa ut röda tomtar lite här och var. Så rött är nog en favoritfärg. (Det motsvarar inte med nödvändighet min politiska uppfattning ;) ) Här följer min trio:


Professor Robert Langdon anländer till Guggenheimmuseet i Bilbao för att närvara vid avslöjandet av en upptäckt som enligt inbjudan kommer att "förändra vetenskapen för alltid". Edmond Kirsch, en fyrtioårig miljardär som blivit världskänd för sina tekniska uppfinningar och djärva förutsägelser, hävdar att han funnit svaret på två av mänsklighetens mest omdebatterade frågor: Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg?
När den spektakulära presentationen inleds inser Langdon att han och de hundratals andra gästerna står inför ett avslöjande som är långt mer kontroversiellt än de kunnat ana.
Men plötsligt exploderar den välorkestrerade kvällen i kaos. Langdon finner sig vara måltavla för en okänd fiende som inte tycks sky några medel för att förhindra att Kirschs banbrytande upptäckt når dagens ljus.

Som alla andra böcker av denne oerhört framgångsrike författare är tempot i Begynnelse högt. Dan Brown har tagit för vana att låta sin tjocka böcker utspela sig inom loppet av ett dygn.
Denne amerikanske författare brukar låta det mesta av handlingen utspela sig i Europa. Måhända därför att han då kan fabulera lite kring de miljöer han beskriver. Han framhåller ofta att alla platser och organisationer som nämns i böckerna är verkliga, men autenticiteten är väl inte hundraprocentig. Begynnelse utspelar sig i Spanien och vi får veta att den åldrige och sjuklige kungen har varit statschef sedan Franco dog, men att slutet nu närmar sig. Kronprins Julián väntar på att ta över som kung. Som bekant var det Juan Carlos I som blev kung 1977 och han lever än, men har abdikerat. Den nuvarande kungen heter Felipe VI. Någon Julián tror jag aldrig har förekommit i den spanska kungahuset. Detta bekymrar dock antagligen inte de amerikanska läsarna, vars kunskaper om de europeiska länderna brukar vara bristfällig.
Samtidigt kan jag förstå att Brown måste hitta på sådana saker, eftersom det är svårt att blanda in verkliga statsledare i en skönlitterär bok.
Boken är en bladvändare, som alla Browns tidigare böcker. Jag är förtjust i dem, även om denna bok inte når upp till den klass som Änglar och demoner hade. Men ändå är det spännande att följa Robert Langdons kamp, som vanligt med en vacker kvinna vid sin sida, för att finna det som någon vill dölja.
Redan efter halva boken började jag misstänka vem som stod bakom komplotterna, men sedan tvekade jag. Det visade sig emellertid att jag haft rätt, även om jag inte hade förstått motivet.
Författaren har funnit en modell för sina böcker som fungerar, och därför fortsätter han med denna. Någon stor stilist är han inte. Ibland påpekar Langdon saker som läsaren nog kan förstå ändå. Men det spelar ingen roll. Dan Brown kan skratta hela vägen till banken. Och jag har för länge sedan bestämt mig för att stå ut med att det blir en del taffliga passager, eftersom jag tycker att de ändå är riktigt bra spänningsromaner.


Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. En bok skriven 1905 med en för den tiden upprörande innehåll. Doktor Glas har inget till övers för Gud och kyrkan, och när en ung vacker kvinna, gift med en vämjelig präst, kommer till honom och beklagar sig, eftersom hon inte vill ligga med maken utan bara med sin älskare, då ställer sig doktorn på hennes sida.
I början handlar det bara om att säga till prästen att  av medicinska skäl låta bli sin unga hustru, men snart börjar doktor Glas fundera över om inte det bästa vore att en gång för alla lösa Helga Gregorius' problem. Vore det så fel om han tog livet av pastor Gregorius och därmed lät Helga bli fri igen? Doktorns förälskelse i Helga Gregorius påverkar naturligtvis hans ställningstagande.
Men har man rätt att döda en människa för att rädda en annan?



Konklaven av Robert Harris. Påven är död. Bakom Sixtinska kapellets låsta dörrar samlas etthundraarton kardinaler från hela världen. Under ledning av kardinal Lomeli, som i tysthet vacklar i sin gudstro, ska de heliga männen utse den universella kyrkans nya överhuvud.
Men konklaven drar ut på tiden. Favoriter faller och obekväma sanningar kommer upp till ytan. Och ingen av de närvarande kan förutse hemligheten som den blivande påven bär på...

Det här var en bok jag verkligen såg fram mot att läsa, och jag blev inte besviken. Påveval är spännande, och att få följa processen inifrån (även om historien är uppdiktad) är fängslande.
Det brukar sägas att den som går in i konklaven som påve kommer ut som kardinal. Det som avses med talesättet är att det inte brukar vara storfavoriten som blir kardinalernas val till ny påve.
Robert Harris är mycket skicklig på att bygga upp spänningen. Det har stört min nattsömn något, för det har varit så svårt att lägga ifrån sig boken. Bara ett kapitel till...
Boken har på slutet en fullständigt oväntad twist. Vad den är tänker jag givetvis inte berätta här. Jag säger bara så här: Läs boken! Det är en fantastisk spänningsroman!
Det enda negativa jag har att säga om historien är att det flera gånger framförs att en del kardinaler kan ha ett intresse av att fördröja valet och blockera konklavens beslut. Bakgrunden till detta skulle vara att det krävs två tredjedels majoritet för att bli vald, men efter trettio misslyckade försök skulle konklaven kunna besluta att det räcker med enkel majoritet. Regeln om att kunna använda sig av enkel majoritet infördes av Johannes Paulus II, men upphävdes av efterträdaren Benedikt XVI. Där brast Harris i research.

30 kommentarer:

  1. fina omslag, rött är lite av julens färg för mig.

    SvaraRadera
  2. Rött är varmt och fint. "Doktor Glas" en stark historia, körde den som hörbok rätt nyligen.

    SvaraRadera
  3. Det där är ett otroligt vackert omslag på Doktor Glas! Robert Harris har jag ännu inte läst, men det kommer ske, det är jag helt övertygad om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett underbart omslag! Konklaven kan jag verkligen rekommendera!

      Radera
  4. Snygga omslag! Doktor Glas gillar jag, och håller med om att Änglar och demoner var bra! Den här Dan Brown har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dan Brown gör mig inte besviken. Däremot kan han göra mig lite andfådd :)

      Radera
  5. Olika färger, men en författare har vi samma :) Konklaven var väldigt intressant läsning.

    SvaraRadera
  6. Doktor Glas har jag förstås läst. Konklaven har jag länge tänkt läsa. den verkar så intressant. Dan Brown hoppar jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte du kommer att bli besviken på Konklaven. Det är delvis en spänningsroman, men samtidigt är det intressant att följa konklavens arbete, även om det är fiktion.

      Radera
  7. Rött är fint med, lite mer dramatisk färg. Jag har alla olästa i hyllan.

    SvaraRadera
  8. Jättefina röda omslag. Har faktiskt läst och gillat alla tre.

    SvaraRadera
  9. Jag har alltid gillat omslaget till Konklaven!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så fint med ljuset som strömmar in.

      Radera
  10. Men det minns jag också. De röda fiatopparna var finast. Doktor glas, det är en fin klassiker.

    SvaraRadera
  11. Doktor Glas är en svensk klassiker som jag är nyfiken på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja läsa Gregorius av Bengt Ohlsson. Där berättas historien ur pastor Gregorius' perspektiv.

      Radera
  12. Rött är en vacker färg :) Doktor Glas ska jag faktiskt läsa nu i februari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Särskilt när det röda drar en aning åt gult, för då bli det en varm färg.

      Det ska bli kul att se vad du tycker om Doktor Glas.

      Radera
  13. Himla stiligt omslag till Doktor Glas, jag är svag för hattar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pappa efterlämnade en sån där hög hatt. Tyvärr passade den inte till mig.

      Radera
  14. Snygga röda bokomslag. Begynnelse och Doktor Glas har jag läst.

    SvaraRadera