lördag 11 januari 2020

Mord på blanka juldagen

Titel: Mord på blanka juldagen
Författare: Antologi med åtta författares bidrag
Förlag: Semic (2019)
Antal sidor: 183

Mord på blanka juldagen är en bok som jag fick i julklapp. Det brukar komma en sån här deckarantologi med julmotiv varje år från bokförlaget Semic. Tidigare har jag läst Mord i midvintertid och Mord och inga julvisor. Fyndiga namn tycker jag.

De författare som medverkar i år är Arne Dahl, Åke Edwardson, Inger Frimansson, Amanda Hellberg, Henning Mankell, Katarina Mazetti, Johan Theorin och Dag Öhrlund.

Jag tycker det är riktigt roligt med en sån här bok. En kriminalhistoria som bara ska vara i novellformat ställer krav på författare. Att det är åtta olika författare gör att det blir väldigt olika historier.

Min favorit bland novellerna är Arne Dahls Den mirakulösa fiskfångsten. Författaren har delat upp historien i tre delar. De heter Fängelset, Kyrkan och Stadion. De tre berättelserna är synbart helt skilda från varandra, men Dahl knyter ihop säcken på slutet på ett mycket skickligt vis.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 21: Läs en bok som du har fått i julklapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar