fredag 3 januari 2020

Hungerns skörd

Titel: Hungerns skörd
Författare: Nils-Petter Löf
Förlag: Whip media (2019)
Antal sidor: 343

Hur länge skulle du klara dig på maten i ditt kylskåp? Några dagar kanske, kanske längre. Men du vet att det finns mer i affären. Det är bara att gå, ta bilen eller bussen. Men vad gör du när en liter mjölk börjar kosta det femdubbla? Eller när bröddisken gapar tom?
Och detta är bara början. Det verkliga provet har inte kommit än. Någon tror sig sitta på en lösning som är lika omänsklig som brutal.

Hungerns skörd fick jag som recensionsex av författaren, och baksidestexten ovan gjorde mig riktigt nyfiken. Aldrig fel med en dystopi.

Vi får aldrig riktigt veta hur katastrofen börjar, annat än att det verkar ha med klimatförändringar att göra. Över hela världen breder svälten ut sig när bristen på mat blir akut. Av någon anledning blir det samtidigt brist på bensin och diesel. Anledningen till detta får vi inte veta. Även elektriciteten är svår att få fram. Det gäller att passa på de timmar om dagen då den fungerar. Över hela världen utbryter kravaller när maten tryter.

Nils-Petter Löf har valt att skapa en historia som utspelar sig i Sverige. Vi följer ett antal personer och varje kapitel handlar om någon av dem. I början hänger berättelserna inte ihop, men steg för steg kopplas deras öden samman. Boken är spännande, framför allt den sista tredjedelen, och slutet är inte vad jag förväntat mig. Jag kan inte säga annat än att författaren är skicklig på att få de spretande berättelserna att vävas samman och på att steg för steg öka spänningen. Hungerns skörd har goda kvaliteter som spänningsroman.

Ändå känner jag mig inte helt nöjd med boken, och det beror på det jag ser som bristande trovärdighet. Jag har inga problem med böcker där det finns vampyrer (Färjan), blodtörstiga vriker (Vinterdöda ting) eller egendomliga rymdvarelser (Nomadplaneten). Då ingår det så att säga i hela konceptet att vi befinner oss i en annan värld än den verkliga. Men Hungerns skörd ger anspråk på att teckna en bild av hur vårt samhälle skulle kunna falla samman i närtid, och då tycker jag att boken får ett trovärdighetsproblem. Visst kan jag se att vi har ett klimathot som kan få förödande konsekvenser för vår planet, men när allt tycks falla samman inom loppet av någon vecka och när den svenska statsmakten sanktionerar massmord på den egna befolkningen, då tappar författaren mig. Det känns helt enkelt inte som en tänkbar utveckling.

Men som sagt, som spänningsroman fungerar den absolut.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 36: Läs en bok med miljötema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar