söndag 23 augusti 2020

En smakebit på søndag - De sju morden på Evelyn Hardcastle

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter De sju morden på Evelyn Hardcastle och är skriven av Stuart Turton.

På det ensligt belägna lantgodset Blackheath har tiden hakat upp sig. Gång på gång upprepas här en och samma dag - dagen då släkten Hardcastle med vänner samlas till maskeradbal och då någon mördar dottern Evelyn, nyss hemkommen efter nitton år i Frankrike.
Kväll efter kväll går hon samma öde till mötes och varje gång kommer Aiden Bishop för sent för att rädda henne. Det enda sättet att bryta cirkeln är att besvara den gäckande frågan: Vem mördade Evelyn Hardcastle?
Problemet är att varje gång dagen börjar om på nytt vaknar Aiden upp i en ny kropp, som någon av dem som var på plats under mordkvällen. Han har bara ytterst vaga begrepp om vem han själv är men en sak blir snart mycket tydlig: någon är fast besluten att hålla honom kvar på Blackheath för evigt.

Smakbiten är hämtad från sidan 99:

Jag blundar och vilar huvudet mot badkarskanten, medan jag försöker förstå min belägenhet. Att finna sin själ avskuren från kroppen skulle få många att tro sig vara döda, men innerst inne vet jag att det här inte är livet efter detta. Helvetet skulle ha färre tjänare och tjusigare inredning, och att utplåna alla minnen av begångna synder framstår som ett illa tänkt sätt att sätta sig till doms över någon.
Nej, jag lever, fast inte i ett tillstånd jag känner igen. Det här är någonting besläktat med döden, någonting mer djävulskt uträknat, och jag är inte ensam. Pestdoktorn hävdade att vi är tre som tävlar om att fly från Blackheath. Kan Lakejen som lämnade den döda haren på sängen också vara fången, precis som jag? Det skulle i så fall förklara varför han försöker skrämma mig. Jag menar, det är svårt att vinna en kapplöpning om man är rädd för att nå fram till mållinjen. Kanske är detta vad Pestdoktorn menar är underhållning, att hetsa oss mot varandra som utsvultna hundar i en grop.


21 kommentarer:

  1. Den här kom som en överraskning med posten och på beskrivningen låter den ju intressant

    SvaraRadera
  2. Den dök upp hemma hos mig också och jag är nog väldigt nyfiken på den. Låter ju lite som filmen Måndag hela veckan, men med en extra tvist 🙂

    SvaraRadera
  3. Lite nyfiken på den här, påminner om måndag hela veckan, men känns som att den är lite annorlunda, vill inte läsa något som är för likt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett filmen, men garanterar att detta i övrigt är en mycket annorlunda bok :D

      Radera
  4. Oj, här var det riktigt knepig intrig! Tror faktiskt inte jag skulle hänga med i svängarna! Och fy för att uppleva samma dag om o om igen. oavsett i vems kropp! En författare med god fantasi! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt lite svårt att hänga med ibland. Tack och lov finns en lista över medverkande personer i början av boken.

      Radera
  5. Ja, nu kom jag på boken jag tänkte på som liknade, Liv efter liv av av Kate Atkinson. Finns säkert fler. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Jag har den också hoppas den inte är för förvirrande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att den ställer lite krav på läsaren ;)

      Radera
  7. Oj den lät udda. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är udda. Men rolig att läsa, inte minst för de många roliga formuleringarna.

      Radera
  8. kände inte till boken förrän du nämnde den. tack för smakebiten! jag tappade omedelbart tråden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer nog att dyka upp snart på var och varannan bokblogg. Det är inte helt lätt att hålla reda på allt som händer, men den är riktigt intressant att läsa. Annorlunda bokidé.

      Radera
  9. Har forståelse for at dette er en roman som krever sin leser. Håper boken faller i smak, eller kanskje er du allerede ferdig med den! Takk for smakebiten og god mandag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är färdig med den, och den var bra, men det gick inte att slappna av som läsare med alla dessa personer att hålla reda på.

      Radera
    2. Skjønner hva du mener, holder på med en spenningsroman som er slik akkurat nå. Navn i drøssevis... Blir for mye. Det kan jo fungere - men ikke denne gangen.

      Radera