söndag 30 augusti 2020

En smakebit på søndag - Den som ruvar på hämnd...

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu heter Den som ruvar på hämnd... och är skriven av författarduon Eriksson & Mann.

Den som ruvar på hämnd... är en spänningsroman som utspelar sig i trakterna kring Vemdalen. I centrum står den tidigare grävande journalisten Henning, som återvänt till hembyn efter en brokig karriär, och hans barndomsvän Kaj, polis med längtan efter pension. Hennings dröm om att komma bort från hetluften på tidningsredaktionen blir inte som han tänkt sig.
När tre män försvinner spårlöst dras Henning och Kaj in i en utredning som innehåller mord, övergrepp, våld och droger. Och som får ett slut som ingen väntat sig.

Smakbiten är hämtad från sidan 73:

Trots att hon anstränger sig att leva i nuet, påminns hon ständigt om barndomen i Finland. Föräldrarna missbruk. Stökiga fester. Berusade män med tafsande fingrar och andedräkt av fylla och dåliga tänder. Mamman som sov ruset av sig när de kom hem från skolan. Ingen vuxen som kunde hjälpa till med läxor, tvätt eller matlagning.
Hon tar en klunk kaffe och upplever plötslig hur Märta sitter på sin favoritplats vid bordets kortända. Hon suger på en sockerbit och dricker som vanligt kaffet från fatet. Brasan är tänd i vedspisen och det doftar svagt av potatis och stekt korv.
"Det var himmelriket att komma till dig farmor, och få riktig mat och rena kläder." Solen skiner in på Märtas grånande hår och hon nickar instämmande.

20 kommentarer:

  1. Svar
    1. Nej, men en bra grund för en deckare :)

      Radera
  2. Den här boken är jag nyfiken på, mest för att Vemdalsmorden lockar...

    SvaraRadera
  3. En helt okänd bok för mig. Just hämnd och hämndmotiv brukar jag inte tilltalas av, det är något jag inte riktigt förstår 🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns nog många brott som har hämndmotiv. Inte minst med det tilltagande gängbrottsligheten.

      Radera
  4. Ny bok och författarduo för mig. Ser att minnen om barndomen i Finland nämns, utspelas den också där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, verkar utspela sig i Jämtland och Härjedalen.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Spänningsromaner lockar mig stundtals så jag blir nyfiken.

    SvaraRadera
  6. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  7. jag gillar när romaner utspelar sig i lite ovanliga miljöer. hämnd är nog till syvende och sist något som slår tillbaka på den som hämnas. får nog ta mig en titt på den här. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Jag fick en positiv känsla av smakbiten trots att jag inte just läser deckare. Tack för smakbit, ha en fin söndag, sommarens sista..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, nu går det allt mot hösten.

      Radera
  9. Har läst om den där boken någonstans men vart? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Halleluja för farmödrar och sociala nätverk med sådana föräldrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de kan bokstavligt talat rädda livet på barnen.

      Radera