tisdag 4 augusti 2020

Tisdagstrion: De senaste böckerna jag fick hem

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat de senaste böckerna jag fick hem. Jag antar att det inte spelar någon roll hur eller varifrån jag fick hem dem. Här följer min trio:


Igår var jag på Biblioteket i Vålberg som öppnade efter semesterstängningen. Där lånade jag två böcker. Den ena är Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist. Tidigare har jag läst Surt sa räven om rabarberna och Rapsbaggarna av henne.


Den andra boken jag lånade var Den långa flykten av Richard Adams. En klassiker som jag varit nyfiken på. Den ska det bli riktigt intressant att få läsa.


Och i fredags fick jag hem en bok jag köpt via Bokbörsen. Det var Ormen i Essex av Sarah Perry. Också en bok jag är nyfiken på.

30 kommentarer:

  1. jag var också på biblioteket igår, har även köpt några.

    SvaraRadera
  2. Den långa flykten... denna underbara bok. Hoppas du gillar den också.

    SvaraRadera
  3. Ormen i Essex gillar jag, och nu blir jag påmind om att jag inte heller har läst Den långa flykten. Den skriver jag upp direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lustigt att vissa böcker, som man "borde" ha läst för längesen, ändå inte blir lästa. Men nu ska jag i alla fall kunna pricka av Den långa flykten.

      Radera
  4. Den långa flykten läste jag för många år sedan, och gillade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag äntligen kommit mig för att låna den.

      Radera
  5. Den långa flykten är helt enkelt underbar!

    SvaraRadera
  6. Den långa flykten gillar jag jättwmycket. Ormen i Essex gjorde mig besviken däremot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ömsom vin och ömsom vatten med andra ord :)

      Radera
  7. Brunk-Holmqvists böcker är outhärdliga. Men väldigt poppis, jag vet! Har läst en, gav upp när jag gav henne en andra chans, fanns faktiskt ingen anledning, tyckte jag ... Kaninboken har jag tänkt läsa om, och ormboken tror jag står här i nån hylla, oläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se vad jag tycker om den här ;)
      "Kaninboken" är jag riktigt nyfiken på.

      Radera
  8. Bibliotek är bra. Så ditt har haft senesterstängt? Inte mitt. Ormen i Essex tyckte jag om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att biblioteken får ha semesterstängt. Det finns tio kommunala bibliotek i Karlstad. Det vore nog svårt att ha alla öppna under semestertiden.

      Radera
  9. Den långa flykten läste jag som nybliven mamma. Spännande korta kapitel. Perfekt då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korta kapitel är alltid bra. Finns ju alltid möjlighet att läsa fler. Just nu läser jag Silvervägen. Den har ingen kapitelindelning alls, vilket jag tycker är lite jobbigt.

      Radera
  10. tänk, att jag aldrig läste Den långa flykten när den kom ut! men alla talade om den, så den stod mig upp i halsen ändå. Ormen i Essex köpte jag och den ligger fortfarande oläst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du lät bli att läsa den för att den var så omtalad? Många bra böcker är omtalade.

      Radera
  11. Ormen i Essex har jag läst och kan väl inte säga att jag var stormförtjust, men klart läsvärd. Den långa flykten var en sån där bok som stod i mina föräldrars bokhylla i alla år, men som jag aldrig kom mig för att läsa. Tack för påminnelsen om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om dina föräldrar är i livet och bor kvar får du väl kolla i deras bokhylla :)

      Radera
  12. Jag har hört talas om alla böckerna i dn trio men har inte läst någon av dem. den långa flykten har jag sett som tecknad film.

    SvaraRadera
  13. Ormen i Essex har jag läst, inte de två andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att uppfattningarna går isär om den boken.

      Radera
  14. Trevlig blandning. Den första och sista har även jag i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaosutmaningen gör att det blir en rolig blandning av böcker som jag läser.

      Radera
  15. Den långa flykten lästes som yngre, minns den som bra, spännande och sorglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska verkligen bli roligt att läsa den.

      Radera