tisdag 11 augusti 2020

Tisdagstrion: Favoritplatser (miljöer) i böcker

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat favoritplatser (miljöer) i böcker. Här följer min trio:


En favoritmiljö är engelska herrgårdar. Eller engelska pensionat. Agatha Christie var bra på sådana miljöer. Som i Liket i biblioteket, som utspelar sig i herrgården Gossington Hall. Herrgården har givetvis ett bibliotek, och där, på mattan framför öppna spisen, ligger en ung mördad kvinna.

Parentetiskt vill jag även säga att jag gillar Christies sätt att presentera morden. Inget sölande och slafsande, utan ett lik på mattan, så var den saken avklarad. Sedan är det bara för hennes detektiv (i den här boken Miss Marple) att fundera ut vad det är som har hänt.


Sålunda tycker jag även om miljön i Julian Fellowes' Belgravia. Det är han som skapat Downton Abbey. Även i den här boken får man frossa i engelsk överklassmiljö.

Här har han skapat ännu en värld av glitter och flärd, men den utspelar sig tidigare än Downton Abbey. Han verkar ha lagt ned stor möda på att ge boken en känsla av historisk autencitet.


Men vi får ju inte glömma de värmländska herrgårdsmiljöerna. Selma Lagerlöf beskrev förvisso olika miljöer, både herrgård och koja, men Gösta Berlings Saga och flera romaner där vackra herrgårdsfröknar ingår beskriver livet på Ekeby och andra herrgårdar. Gösta Berlings Saga var för övrigt den värmländska nobelpristagarens genombrottsroman.

26 kommentarer:

  1. allt brittiskt tilltalar, även vardagsliv.

    SvaraRadera
  2. Engelska herrgårdar är alltid trevligt att läsa om.Belgravia är jag sugen på att läsa

    SvaraRadera
  3. Överklassmiljö har jag nog aldrig fastnat för riktigt. Eller jag tror att jag läste det när jag var yngre, nu undviker jag det nog, men ibland händer det 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte ha något emot att bo på en stor herrgård eller ett slott med butler och allt :D

      Radera
  4. Jag håller med om dina miljöer. Jag har lite liknande. Funderar för övrigt på att läsa om Gösta Berlings saga.

    SvaraRadera
  5. Värmland, och speciellt skogarna, kommer alltid ha en speciell plats i hjärtat :)

    SvaraRadera
  6. Håller helt med dig! Speciellt de engelska miljöerna.

    SvaraRadera
  7. Jag var (förstås) svårt frestad att ta med Värmland i min trio, men det blev inte så.

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Det gäller bara att komma ihåg att klä upp sig :)

      Radera
  9. Miljöer som jag håller med om. De engelska miljöerna speciellt!

    SvaraRadera
  10. Christies miljö är väldigt trevliga, ja förutom ett antal mord förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christies mord är alltid uppiggande :)

      Radera
  11. gillar engelska miljöer av alla slag. pensionat ska vi inte tala om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja på på ett engelskt pensionat nån gång.

      Radera
  12. Miljöerna i Agatha Christies böcker är fascinerande!

    SvaraRadera
  13. Jag är också förtjust i stora gamla hus som miljö i böcker!

    SvaraRadera
  14. "Inget sölande och slafsande"... väl beskrivet. Ibland är det bara såna deckare man vill läsa. :D

    SvaraRadera