tisdag 27 oktober 2020

Anfall som försvar

Titel: Anfall som försvar

Originalets titel: Code of Honor

Författare: Marc Cameron

Förlag: Bookmark Förlag (2020)

Antal sidor: 522 

När det avancerade AI-programmet Calliope hamnar på den svarta marknaden lyckas Kinas underrättelsetjänst komma över teknologin. AI:n är den mäktigaste i moden tid och liknas vid ett programmerbart rovdjur med förmågan att hacka och kontrollera all sorts elektronisk utrustning. Jack Ryan Jr och Kollegiet måste hitta Calliope innan det är för sent - i fel händer kan det kraftfulla vapnet förgöra en hel kontinent. Samtidigt står president Jack Ryan handfallen när hans barndomsvän Patrick West, tidigare CIA-agent och numera bosatt i Indonesien, anklagas för hädelse mot islam. För att lyckas rädda West innan det är för sent tvingas presidenten ta till okonventionella metoder.

Anfall som försvar är ännu en av Marc Camerons spänningsromaner om president Jack Ryan och Kollegiet; en serie som han skriver i den ursprunglige författaren Tom Clancys anda. Tidigare har jag läst Makt utan gräns och Heder utan samvete

Det stora omfånget till trots vill jag säga att det var lättare att läsa den här än de tidigare. Kanske beror det på att jag har lärt mig berättarstilen. Handlingen utspelar sig på ett antal olika ställen och när vi är i Kina får man försöka hålla reda på de kinesiska namnen. Ett kapitel senare kan vi befinna oss i ett häkte i Indonesien.

Precis som var fallet med de tidigare böcker jag läst i serien så kan jag bli lite trött på att författaren räknar upp alla båttyper, flygplanstyper, helikoptertyper och otaliga olika vapen som används eller skulle kunna användas. Man måste nog vara väldigt nördig vad gäller vapen och stridsfordon för att kunna uppskatta det. Om en orädd redaktör hade skurit bort hundra sidor av boken så hade det inte gjort något.

Men detta till trots är det en spännande bok. I långa stycken är det en riktig bladvändare, som jag uppskattade. Marc Cameron är skicklig på att knyta ihop de många olika intrigerna till en helhet. En riktigt bra spänningsroman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar