måndag 18 oktober 2021

Hem till Niemis av Annette von Sydow

Titel: Hem till Niemis

Författare: Annette von Sydow

Förlag: Blue Publishing (2021) 

Antal sidor: 261

Helsingfors skärgård den 28 juni 1914. Gerda är på sommarnöje tillsammans med sina två döttrar när hennes man Oskar ringer från hemmet i Vasa.

"Kriget bryter ut snart, du måste åka hem till Niemis. Det är bråttom. Gränsen till Sverige stängs om tre dagar."

I all hast lämnar de sommarön och påbörjar den långa resan till Niemis, Oskars föräldragård i svenska Tornedalen. I Helsingfors hamn trängs ryska krigsfartyg. På järnvägsstationen vimlar resenärer och ryska soldater. Biljetterna till Torneå är slut, men Gerda lyckas muta till sig platser i en godsvagn.

Hem till Niemis är Annette von Sydows debutroman. Det är den egna släktens historia hon berättar med mormor Gerda som huvudperson. Som grund för berättelsen har hon ett antal brev som Gerda och andra släktingar har skrivit. Med hjälp av dessa kan hon skapa en stomme och där hon saknar uppgift om vad som hänt under vissa år får fiktionen fylla luckorna.

Jag tycker att det är en utmärkt idé. Genom Gerdas ögon får vi följa utvecklingen i storfurstendömet Finland, där kring sekelskiftet den ryske kejsaren minskar landets självstyre samtidigt som en förryskningskampanj igångsätts. Jag fick lära mig en hel del om Finlands historia under tiden från 1880-talet fram till inledningen av första världskriget.

Men jag hade av baksidestexten fått intrycket att det var händelser vid krigsutbrottet som var det som boken huvudsakligen skulle handla om. Istället läggs nästan allt fokus på decennierna innan. Det föds barn, det dör barn, släktingar blir sjuka och jag känner att jag bara sitter och väntar på att handlingen ska komma fram till återkomsten till Niemis i Sverige. Det gör att boken bitvis blir lite tråkig.

När jag väl kommer fram till bokens slut visar det sig att Gerda fortfarande inte har nått fram till Niemis. Det är möjligt att von Sydow har tänkt sig att berätta mer i en uppföljare, men eftersom boken heter Hem till Niemis känner jag mig faktiskt lite lurad. Dock vill jag än en gång säga att boken är intressant genom sin berättelse om den politiska utvecklingen i Finland under denna tid.

4 kommentarer:

  1. Vad synd att titeln är missvisande, det låter som en fin bok annars. (Jag läste först Nimis, och tänker såklart på Lars Vilks.)

    SvaraRadera
  2. författaren arbetar på fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar vad den ska heta. Nästan framme i Niemis? ;)

      Radera