söndag 27 mars 2022

En smakebit på søndag - Slutet på historien

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag ska börja läsa heter Slutet på historien och är skriven av Jan Guillou. 

Efter nära femtio år i exil kommer förre SS-officeren Harald Lauritzen tillbaka från sin tillflykt till Argentina. Hans återkomst vänder upp och ner på tillvaron för släkten Lauritzen. Onkel Harald är nämligen fortfarande nazist. Men han har ett erbjudande som det inte går att säga nej till. Eric Letangs advokatbyrå ställs ånyo inför en väg av moralpanik. Den här gången är det pedofilskräcken som leder till ännu en häxjakt. 1990-talet är en tid av ekonomiska kriser och socialdemokratins begynnande nedgång. Samtidigt växer främlingshat och högerextremism, en politisk omsvängning som alltför många underskattar. Där 1900-talet slutar inleds en helt ny epok som visar att vi ingenting lär av historien.

Smakbiten är hämtad från inledningen på sidan 7:

Otvivelaktigt är den höga negerfrekvensen i gatubilden det första en långväga besökare torde lägga märke till.

Åtminstone om man som jag inte har besökt staden sedan krigsslutet, alltså för snart ett halvt århundrade sedan, i en helt annan tid och vad det förefaller också ett helt annat land. Det rasfrämmande inslaget som möter besökaren i Stockholm, också orientaliska och slaviska fysionomier, är utan tvekan den mest iögonenfallande förändringen under de år som passerat. Annars är mycket sig förvånansvärt likt. Om jag går runt hörnet från mitt hotell och uppför Kungsgatan är allt som förut ända upp till Sveavägen, där emellertid all stilfull bebyggelse rivits och ersatts av ett komplex av så kallade skyskrapor i efterapad amerikansk vulgärsmak. Hellre tar jag en promenad nedför Birger Jarlsgatan, förbi Stureplan och Nybroplan och därefter Strandvägen bort mot Djurgårdsbron. Också där är allt som jag minns det. Stockholm bombades ju bara en gång av ryssarna. Så återigen är det alla dessa främmande ansikten jag möter som utgör den stora förändringen.

24 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, Jan Guillou får vänta... inte sett honom på Bokmässan på ett par år...

    SvaraRadera
  2. Alldeles säkert en väldigt intressant serie böcker, men den får kanske vänta tills jag blir pensionär 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. En serie på tio böcker, varav flera tegelstenar, är kanske lite avskräckande. Tur att jag fått läsa dem pö om pö när de blivit utgivna.

      Radera
    2. jag tycker att Guillou är ett intressant fenomen. tack för smakebiten!

      Radera
    3. Ett intressant fenomen är han verkligen. Mycket självbelåten, men skriva kan han emellanåt ;)

      Radera
  3. Jeg har fulgt denne serien fra starten av, noen bøker var veldig gode, mens andre ikke så veldig. Har utsatt denne siste boken, den frister ikke, men skjønner at jeg må lese den også. Ha en fin fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt enig med dig om att kvalitén på delarna i serien har varierat.

      Radera
  4. Jag tror jag läst en Guillou i ungdomen men numera intresserar han mig inte det minsta. Som tur är så är smaken ju olika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om trilogin om Arn Magnusson, men Hamiltonböckerna har inte intresserat mig.

      Radera
  5. Tänk att du tagit igenom hela serien, imponerande. JAg läste de tre första men tappade sen tempot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serien tar en rejäl plats i bokhyllan :)

      Radera
  6. Jeg har bare kjørt buss gjennom Stockholm for å ta båt til Finland, men ikke sett noe av byen. Så det står høyt på listen min over ting jeg gjerne vil gjøre :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholms slott och Gamla stan är värda ett besök.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Är inte förtjust i Guillous sätt att skriva så den lär inte bli läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, gillar man inte hans sätt att skriva, så börjar man nog inte på en serie med tio böcker :)

      Radera
  8. Jag började läsa serien, men fattade tyvärr inte tycke så fler blev det inte. Iakttagelsen han gör här stämmer väl med verkligheten, men det gäller förstås många andra metropoler också. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag utgår från att den som uttalar orden är Harald Lauritzen.

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Det måste ha blivit en rätt omfattande serie det där. Guillou är en konstig prick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "En konstig prick" var en rolig karaktäristik :)

      Radera
  10. Har läst hela serien, men inte sista boken. Gillade böckerna 1 och 2, kanske till och med bok 4, men sedan blev det tråkigare och tråkigare att läsa tyckte jag. Har inte bestämt mig om jag ska köpa sista boken....
    Tycker Guillous sätt att skriva har blivit "värre" och mera ointressant ju längre serien pågick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med de senare delarna är att han skrivit in sitt eget alter ego i berättelsen, vilket gör att det i mångt och mycket handlar om hans egna politiska åsikter.

      Radera
  11. Jeg har lest alle ti bøkene og likt dem. Noen bedre enn andre, men totalt sett en fin serie. De første var absolutt de beste. :)

    SvaraRadera