torsdag 24 mars 2022

Helgfrågan v. 12

Helgfråga från Mias bokhörna. Mia låter oss den här gången bara ta med en enda bok. Helgfrågan lyder:

Om du bara får ta med dig EN bok, vilken väljer du då?

Ta med den vart då? Det är den första frågan jag ställer mig. Är det på en resa över veckoslutet kan jag tänka mig hur många alternativ som helst. Men om jag ska leva resten av mitt liv på en före min ankomst öde ö eller om jag av någon anledning har dömts till livstids fängelse, vill jag ha en bok som verkligen håller att läsa i många år. Då väljer jag Bibeln. Den innehåller 66 böcker. 77 böcker om man räknar med de så kallade apokryfiska böckerna. Den kan jag läsa och läsa om under återstoden av min jordevandring.

(EDIT. Jag hade bara sett frågan som Mia lagt ut i förväg. Nu ser jag att hon i sitt inlägg har skrivit att det handlar om att man hamnar på en obebodd ö.)

10 kommentarer:

  1. jo, ett klassisk val till öde ö... innehåller de flesta genrer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Bibeln innehåller allt, utom möjligen mordgåtor. Där finns kärlek, svek, krig, våld, incest, brodermord...

      Radera
    2. där dödas ju folk, bröder, 2-åriga pojkebarn, folk hängs på kors...

      Radera
    3. Ja, det är ju det jag säger. Innehåller allt, utom möjligen mordgåtor. Finns SF-anknytning också. Läs Hesekiel!

      Radera
    4. trolleri med att gå på vatten, dela fem fiskar till massa folk... mord och mord, och GÅTOR

      Radera
    5. Jesus var den första feministen, det är fint ❤️

      Radera
  2. Den funderade jag på men men det är så liten text. (jag tyckte jag var lite luddig i min formulering så därför lade jag till öde ö)

    SvaraRadera