onsdag 23 mars 2022

Veckans kulturfråga v. 12 2022

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Alla klassiker är inte läsvärda idag. Veckans kulturfråga lyder: 

Vilken klassiker förstod du inte storheten med?

En bok som jag har förstått ska räknas som en klassiker är Skogsliv vid Walden av Henry David Thoreau. Den passade inte mig.

Det är en bok som inte saknar poänger och intressanta tankar, men som sannerligen inte är någon bladvändare.

Nog har han funderat en hel del, den gode Thoreau. Och bildad är karln också. Där finns många hänvisningar till olika filosofer och till hinduismens Vedaböcker. Han vet allt, kan allt och vill oerhört gärna förtälja detta. Och då blir han bitvis outhärdlig.

Jag har även lite svårt med att han gräver ner sig i detaljer som jag tror att han är ensam om att fundera på. I något kapitel funderar han ut någon formel som ska kunna användas för att beräkna en sjös djup. Om jag förstod saken rätt, skulle formeln inte fungera om sjön hade öar. Vattnets karaktär och färg ägnar han också många sidor åt. För att nu inte tala om isens konsistens.

Så Skogsliv vid Walden var en bok jag kunnat klara mig utan, men jag har förstått att många uppskattar den.

10 kommentarer:

  1. har läst Walden (1854) av Henry David Thoreau, kanske ett bra exempel av en klassiker som mist lite av sin lyskraft. Att gubbar gräver ner sig i detaljer är dock ganska vanligt. Det finns läsvärda passager i boken, men det knasiga är väl att han inte bodde speciellt isolerat, det var en kilometers promenad till byn - och hans mamma kom varje dag med en gryta mat!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sista visste jag inte. Det var roligt att få veta!

      Radera
  2. Svar
    1. Och som du förstår rekommenderar jag den inte.

      Radera
  3. gillar Skogsliv vid Walden. bitvis var den riktigt rolig. bitvis är den rent genialisk. och den är inte mera glömd än att den nyligen kommit ut i ny utgåva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den är inte glömd. Jag förstod bara inte dess storhet.

      Radera
  4. Jag fastnade inte heller för den.

    SvaraRadera
  5. Sidantaleet har skrämt bort mig från denna klassiker och jag blir inte direkt mer sugen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att mitt inlägg inte ökar lusten att läsa boken :D

      Radera