onsdag 2 mars 2022

Obehaget om kvällarna av Marieke Lucas Rijneveld

Titel: Obehaget om kvällarna

Originalets titel: De avond is ongemak

Författare: Marieke Lucas Rijneveld

Förlag: Bokförlaget Tranan (2021)

Antal sidor: 308

Gud ger och Gud tar. Tioåriga Jas förstår bara inte riktigt vad han gett. Däremot hörde han av allt att döma hennes bön två dagar före jul.

Jag bad till Gud att han väl snälla kunde låta bli att ta min kanin och ta min bror Matthies i stället. "Amen"

Obehaget om kvällarna är Marieke Lucas Rijnevelds debutroman. Det är en bok som blivit mycket uppmärksammad och Rijneveld erhöll 2020 The International Booker Prize för romanen.

Den handlar om en strikt kristen lantbrukarfamilj i Nederländerna som råkar ut för den ena olyckan efter den andra, vilket kommer att prägla alla medlemmarna. Det är en dysfunktionell familj vi får möta genom mellandottern Jas berättelse.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte alls förstår romanens storhet. Berättelsen är framför allt märklig. Ja, berättaren Jas är märklig. Hon trycker in ett häftstift i magen. Varför det? Och varför denna fascination vid småpojkars snoppar?

Hennes storebror Obbe framstår mest som elak och obehaglig. Det hindrar inte Jas från att ta initiativet till att brodern ska stoppa upp ett finger i hennes anus.

Boken är full av sådana här konstiga saker och jag förstår faktiskt inte vad författaren vill ha sagt med sin roman. Så romanen må vara hyllad; jag känner inte att det här var en läsupplevelse att minnas.

Snöstormen är min sjätte bok i utmaningen Boktolvan 2022.

2 kommentarer:

  1. Har funderat fram och tillbaka på att köpa den här på bokrean men nu efter ditt inlägg bestämde jag mig för att inte göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många tycker ju om den, så du kanske skulle göra det också. Mig föll den dock inte alls i smaken.

      Radera