tisdag 22 mars 2022

Tisdagstrion: Den förra, nu och nästa (den bok jag precis läst/läser/ska läsa)

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat den förra, nu och nästa (den bok jag precis läst/läser/ska läsa). Här är min trio: 

Boken jag precis har läst heter Hundra röster om corona och är skriven/sammanställd av Malin Edberg. Hundra personer får skriva om sina tankar kring pandemin. Riktigt intressant med de skiftande perspektiven.
Boken jag läser heter Parmiddagen och är skriven av Martin Österdahl. Det är tidig nyårsdagsmorgon när Nackapolisen möts av en makaber syn i ett av de ståtligare hemmen. I botten av den uttömda och vinterstängda poolen ligger två nakna, förvridna kroppar. Kvällen innan har ett förälskat tonårspar planerat att lta sina föräldrar träffas för första gången. Lisa Kjellvander älskar sin enda dotter Ebba över allt annat och ställer upp på sin dotters önskan om en gemensam nyårsmiddag, trots att det är kris på jobbet och äktenskapet skaver. När sällskapet väl samlats försvinner illusionerna om en lyckad kväll. Runt det dukade bordet väcks minnet av en gammal oförrätt till liv - och snart skenar händelserna mot det oåterkalleliga slutet.

Det händer att jag ändrar ordningen på böckerna jag ska läsa, men jag tror att det blir Slutet på historien av Jan Guillou. Det är tionde och sista delen i hans romansvit Det stora århundradet, som handlar om 1900-talet, och den har legat till sig ett tag i bokhyllan, så det är verkligen dags att jag läser den.


31 kommentarer:

  1. Att det finns så många delar i Guillous romansvit - det hade jag inte koll på. Parmiddagen låter spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt att dra igång en sånt projekt. Jag utgår från att han redan från början visste att det skulle bli tio delar.

      Radera
  2. nån gång ska jag kolla Jan Guillou i makens bokhylla.

    SvaraRadera
  3. Jag har nog svårt att tro att jag orkar med ännu en mastodontserie av Guillou. Jag har ännu inte tagit mig igenom den om Hamilton 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har å andra sidan inte läst Hamiltonserien. Kanske någon enstaka del.

      Radera
  4. Jag övergav faktiskt Shakespeare imorse för att börja läsa en bok om Corona, men det var Virusvarning. Lite mer om viruset i sig, hur det kunde sprida sig och möjliga källor. Har inte hunnit så långt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om viruset skulle försvinna så kommer det nog att leva kvar i våra tankar mycket länge.

      Radera
  5. Parmiddagen verkar ju spännande.

    SvaraRadera
  6. Parmiddagen verkar spännande :)

    SvaraRadera
  7. Parmiddagen skulle jag gärna läsa. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa om ruskiga saker ibland.

      Radera
  8. har inte läst någon av dina. men Parmiddagen känner jag igen och Guillou, förstås. coronatankarna får gärna anstå ett tag. tycker att det räcker som det är just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hunnit så långt i Parmiddagen än, men den verkar lovande.

      Radera
  9. Hundra röster om corona verkar intressant. Av Jan Guillos serie har jag bara läst den första. Den var bra, men det blir nog ingen mer för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av de nio delar i Guillous serien som jag läst hittills så var de två första bäst.

      Radera
  10. Tack för tipsen. Guillous serie måste jag fortsätta med. Har läst de två första böckerna, och resten av serien står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, har du köpt hela serien utan att läsa den?

      Radera
  11. Hundra röster om corona lät riktigt intressant.

    SvaraRadera
  12. Jag läser också Parmiddag men det är fullt med annat nu också

    SvaraRadera
  13. Parmiddagen låter intressant!

    SvaraRadera
  14. Hundra röster om corona vill jag ha i min ägo, läsa nu men även om tjugo år.

    SvaraRadera
  15. Har inte läst någon av dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket att läsa, så man kan inte läsa allt :)

      Radera