söndag 20 mars 2022

En smakebit på søndag - Parmiddagen

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Parmiddagen och är skriven av Martin Österdahl.

Det är tidig nyårsdagsmorgon när Nackapolisen möts av en makaber syn i ett av de ståtligare hemmen. I botten av den uttömda och vinterstängda poolen ligger två nakna, förvridna kroppar. Kvällen innan har ett förälskat tonårspar planerat att låta sina föräldrar träffas för första gången. Lisa Kjellvander älskar sin enda dotter Ebba över allt annat och ställer upp på sin dotters önskan om en gemensam nyårsmiddag, trots att det är kris på jobbet och äktenskapet skaver. När sällskapet väl samlats försvinner illusionerna om en lyckad kväll. Runt det dukade bordet väcks minnet av en gammal oförrätt till liv - och snart skenar händelserna mot det oåterkalleliga slutet.

Smakbiten är hämtad från sidan 7:

Kropparna på botten är nakna. De ligger halvt omfamnande mot den hårda stenmosaiken, som ett slumrande kärlekspar. I den starka belysningen skimrar skärvor av glas i en pöl av rosafärgat slaskvatten som omger dem. Deras hud har blånat. Missfärgningar pryder överkropparna. Bukarna och bröstkorgarna är uppskurna. Lemmarna lealösa, förvridna i positioner som den mänskliga kroppen inte ska vara kapabel till.

22 kommentarer:

  1. läskig smakbit, vågar knappt läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du läser mycket, men det verkar vara mycket som du inte vågar läsa ;)

      Radera
  2. Jag är väldigt nyfiken på hans böcker, men än så länge har jag inte läst någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte heller att jag läst något av honom tidigare.

      Radera
  3. okänd författare, men jag tycker mig känna igen titeln. tack för den otäcka smakebiten

    SvaraRadera
  4. Låter otäck. Tack för smakbiten...

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten den verkar helt otroligt bra, läser den också

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Den har jag sett på fler ställen, lite nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Recensionsexen har en förmåga att dyka upp på flera ställen :)

      Radera
  7. Obehaglig smakbit, men spännande låter boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den kommer att vara riktigt spännande.

      Radera
  8. Ujuj, låter verkligen obehagligt, men välskrivet! Tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Jeg er veldig glad i krim og har lest mange svenske krimforfattere, men jeg tror muligens denne ikke er oversatt.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas den blir översatt till norska.

      Radera
  10. Men fy då. Lät obehagligt det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men obehagliga böcker kan vara bra ;)

      Radera