söndag 13 mars 2022

En smakebit på søndag - Hundra röster om corona

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Lesekunst. Boken jag läser heter Hundra röster om corona och är skriven av Malin Edberg. 

Våren 2020 sprider sig coronapandemin över världen. Situationen är ny och hotfull, alla drabbas. Stränga åtgärder vidtas för att skydda liv. Krisen slår hälsomässigt, ekonomiskt och socialt. På individnivå men också mot hela samhället. Vi påminns om vår utsatthet, vår litenhet i det stora. Om hur vår vilja inte kan mätas med naturkrafter och sjukdomar. Och det det som vanligtvis rekommenderas i krissituationer, att söka stöd och tröst i sociala kontakter, blir förbjudet.

Smakbiten är hämtad från sidan 18:

Min kära mamma Ann-Marie bestämde sig i slutet av februari för att tacka ja till erbjudandet om en tvårummare på vårdboendet Hagaborg. Jag hade länge försökt övertyga om att det vore tryggare både för henne och för oss anhöriga. Mamma är 94 år, glasklar i skallen men skröplig i kroppen.

Två veckor efter hon sagt ja införde Karlstads kommun besöksförbud på alla äldreboenden. En månad senare, i påskveckan, fick vi dispens från förbudet för att flytta in mamma. Det blev två stressiga dagar för att få allt på plats i skåpen och för att göra det så trevligt som möjligt för henne.

8 kommentarer:

  1. intressant, min 89-åriga mor bodde då hemma, men maken ville inte att vi skulle hälsa på, hon flyttade till vårdboende när hon fyllde 88-år, då fick vi fira henne utomhus, vinka åt henne... märkliga år

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag behöver lite större avstånd till pandemin innan jag vill läsa om den i bokform. Säkert intressant, men känner att situationen dränerat så mycket kraft, och sen när läget börjar lätta, ja då startar Putin ett krig...Deppigt är det minsta man kan säga.
    Tack för smakbit, ha en fin marsvecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har varit lite mycket... Intressant idé dock att dokumentera pandemin genom 100 personers erfarenheter.

      Radera
  3. jag tror också att jag vill ha pandemin på lite längre håll innan jag börjar läsa en bok om den. nu är jag fullt upptagen med Putin för övrigt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kriget i Ukraina berör verkligen.

      Radera
  4. Jag håller med de andra här och vill nog att pandemin ska vara över innan jag faktiskt läser om den. Egentligen tror jag inte att jag behöver läsa om den, eftersom jag var/är mitt i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska väl ses som ett tidsdokument. Skriven mitt i pandemin och inte långt efteråt.

      Radera