onsdag 16 mars 2022

Veckans kulturfråga v. 11 2022

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Den här gången är det två frågor. Veckans kulturfrågor lyder: 

Vilken klassiker som du läste som ung gjorde störst intryck?

Vilken författare och vilket verk tycker du är ett måste i en litterär kanon?


Som barn läste jag mycket science fiction. Jag tror att den/de böcker som gjorde störst intryck var Stiftelsetrilogin av Isaac Asimov. Bara det att han lockade en ung Robert att läsa en trilogi tycker jag är imponerande. Mänskligheten har skapat ett galaktiskt imperium. En vetenskapsman, Hari Seldon, förutsäger imperiets sönderfall och för att förhindra en lång tid av barbari grundar han Stiftelsen. Senare har det kommit böcker, varav en del utspelar sig före händelserna i den ursprungliga trilogin, och en del utspelar sig senare. Hm, borde kanske läsa Stiftelseserien.

Den andra frågan är givetvis svår att svara på. En bok som jag tycker att alla ungdomar ska läsa är  Flugornas herre av nobelpristagaren William Golding. Jag tror inte den behöver någon ytterligare presentation. Men det kanske ska vara en svensk kanon? Då är min favorit Barabbas av en annan nobelpristagare - Pär Lagerkvist. Jesus och Barabbas har båda dömts till döden. Pontius Pilatus vill följa traditionen att frige en dödsdömd fånge i samband med påsken. Han frågar folkmassan vem av de båda han ska frige och folket ropar Barabbas. Denne friges och Jesus korsfästs. Bibeln berättar inte vad som senare kan ha hänt Barabbas, men Lagerkvist har skapat en roman kring detta. Hur är det att få leva när priset är att Guds Son avrättas?

Givetvis måste några böcker av Selma Lagerlöf, ytterligare en nobelpristagare, komma med också. Det finns mycket att välja på, och jag tycker att både Gösta Berlings Saga och Jerusalem ska vara med.

11 kommentarer:

  1. Maken har läst Isaac Asimov, osäker om jag skulle ge Barabbas av Pär Lagerkvist till vår 13-åring, även om den är bra, så tveksamt om den ökar läsintresset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte om det gällde 13-åringar. Jag tänkte att det kanske gällde en nationell litteraturkanon för alla.

      Radera
    2. eller vilken högstadieelev som helst som vill ha lästips

      Radera
  2. Vi är rörande överens om Selma. Sci-fi har aldrig lockat mig på allvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma Lagerlöf är en litterär gudinna.

      Radera
  3. Asimov är säkert en klassiker, men jag har trots det inte läst något av honom. SF är inte min tekopp. Selma Lagerlöf har jag däremot läst och hon platsar verkligen i en kanon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett fantastiskt författarskap. Hon anknöt till den gamla berättartraditionen.

      Radera
  4. Stiftelsetrilogin och Barabbas har jag kvar att läsa. Den senare ligger närmast tillhands. Sonen läser Flugornas herre på engelska just nu och verkar gilla, så mycket som man nu gillar något på gymnasiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barabbas är en riktigt bra bok. Den tror jag verkligen att du skulle uppskatta.

      Radera
  5. Flugornas herre och Jerusalem skulle jag också plocka ut. Men kanske mest beroende på att de förändrade mig när jag läste dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer klassiker än de böckerna finns inte.

      Radera