onsdag 30 mars 2022

Veckans kulturfråga v. 13 2022

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Den här gången handlar det om favoriter bland klassiska filmer. Veckans kulturfråga lyder: 

Vilka klassiska filmer tycker du extra mycket om?

Linda lyfter för egen del bland annat fram Casablanca, Gissa vem som kommer på middag och Gökboet. Dem skulle även jag kunna välja, men då är jag för tråkig. Jag försöker komma på några andra filmer.

Jag tycker om Notting Hill med Julia Roberts och Hugh Grant i huvudrollerna. Egentligen gillar jag alla filmer där Julia Roberts är med. Pretty woman förstås, Sova med fienden, Erik Brockovich med flera.

Citizen Kane är en film man inte kan komma förbi när det gäller klassiska filmer. Orson Wells spelar titelrollen. En av filmhistoriens viktigaste filmer.

Sedan är jag även förtjust i Gudfadern. Marlon Brando gör en fantastisk rolltolkning. I'm gonna make him an offer he can't refuse.

Och varför inte kasta in Psycho med Anthony Perkins i huvudrollen. Duschscenen är verkligen en klassiker!

4 kommentarer:

  1. man blir så glad av Notting Hill, bokaffär också i handlingen!

    SvaraRadera
  2. Jag har, pinsamt nog, inte sett hela Psycho, men självklart duschscenen. Är lite för lättskrämd. Gillar de andra tre filmerna skarpt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Psycho är tack och lov en svartfilm film, så det blir inte en massa rött blod.

      Radera