tisdag 29 mars 2022

Tisdagstrion: Blod (i titel, handling eller på omslag)

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat blod (i titel, handling eller på omslag). Här är min trio:  

Jag vill förstås gärna nämna Synd ;) Blodet från yxmordet ser man på omslaget.

Det är sent 1800-tal. I den värmländska socknen Frykeboda mördas klockaren, tillika poststationsföreståndaren, mördad. Någon har uppenbarligen brutit mot femte budordet: Du skall icke dräpa. Men det visar sig att det finns fler synder att bekänna.

Detta är uppföljaren till Skam. På nytt får vi följa länsmannen Nathanael Efraimsson och fjärdingsmannen Alfred Karlsson i deras arbete med att försöka få tag i gärningsmannen.
Även på omslaget till Karin Slaughters bok Den goda dottern tror jag att det är rätt att anta att det röda som droppar från rosen ska vara blod.

För tjugoåtta år sedan slogs Charlotte och Samantha Quinns familj i spillror. Attacken mot deras hem dödade inte bara deras mamma, utan krossade även deras pappa - stadens ökända försvarsadvokat - och ödelade deras familj för alltid.

Nu är systrarna vuxna, och Charlie är den perfekta dottern som har gått i sin fars fotspår. När det brutala våldet återigen drabbar staden, kastas Charlie rakt in i en mardröm. Hon är inte bara det första vittnet på plats. Dessutom märker hon snart att fallet mot hennes vilja lockar fram de mörka minner som hon lyckats förtränga i så många år. Och sanningen om det som hände för tjugoåtta år sedan går inte längre att dölja.

Anders de la Motte fick visst Svenska Deckarakademiens debutantpris för sin [geim], som är en mycket speciell bok. Huvudpersonen HP hittar något på tåget som ser ut som en mobiltelefon. Han får via den en specialinbjudan att vara med i ett spel. Spelet går ut på att man får olika uppdrag, som man sedan får poäng och pengar för. Problemet är bara att uppdragen blir alltmer utmanande och definitivt olagliga. Men det är svårt att dra sig ur när man väl har börjat.

Boken är väl på sätt och vis en deckare, men jag tycker även att den handlar om frågan vad man kan få en människa att göra. Vad triggar oss? Vi vet ju att det var alldeles vanliga trevliga familjefäder som arbetade som lägervakter vid nazisternas utrotningsläger.

Det här var i alla fall en bok som var svår att lägga ifrån sig. Läs den om du vill ha en annorlunda läsupplevelse!

22 kommentarer:

  1. Geim hade jag glömt av, den åker direkt in på en av alla mina listor. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  2. Här var det i alla fall två böcker jag har läst, de två sista då. Väldigt bra böcker båda två.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Blod blir alltid effektfullt på omslagen.

      Radera
  4. Nej men nu tusan måste jag ta tag i att läsa någon av dina romaner! Skäms på mig.
    Och också: vilken fantastiskt deckarnamn, Slaughter :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag :)
      Har också reagerat på namnet Slaughter :)

      Radera
  5. Inte läst någon av böckerna men jag blir lite nyfiken på Geir.

    SvaraRadera
  6. Roligt att du kunde ta en av dina egna böcker!

    SvaraRadera
  7. Geim har jag läst, Den goda dottern står oläst i bokhyllan. Din bok har jag däremot varken läst eller köpt hem. Finns de som ljudbok. Har bärjat lyssna en del och är nyfiken på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd finns i varje fall som ljudbok.

      Radera
  8. Här var det blodigt, Geim har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här sparas det inte på blodet :D

      Radera
  9. Har inte läst någon i din trio men andra böcker av Slaughter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde kanske kolla efter fler böcker av henne.

      Radera
  10. Den goda dottern har jag läst och tyckt mycket om. Anders de la Motte borde en kanske läsa. hemma användes uttrycket "synd och skam" om sådant som upprörde mycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte missminner mig finns det i texten till Hönan Agda orden: "Så en dag, det var synd och skam, titta' Agdas rumpa fram."

      Radera