onsdag 14 augusti 2024

Veckans kulturfråga v. 33 2024


Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Sommarläsning är frågan för dagen. Veckans kulturfråga lyder: 

Vilken bok var din bästa sommarläsning?

Jag har läst flera bra böcker under sommaren, som alla skulle kunna bli ett svar på frågan. Men jag väljer en svensk roman av en intressant författare. Kanske inte nummer 1 om jag skulle göra en lista, men jag tar fram den ändå.

Lundens hjärta av Linda Edgarsson är den fristående uppföljaren till hennes debutroman Där vassen viker. Vi befinner oss i Småland i början av 1900-talet.
Det är inte så där fattigt och eländigt som i Vilhelm Mobergs böcker (som jag i och för sig tycker mycket om), men nog finns stenarna kvar i den småländska jorden.
Att vara torpare var inte lätt, och den som hade ett lite bättre jordbruk hade lätt att se ner på dem som befann sig ett pinnhål lägre, trots att de alla likt Adam fick tjäna sitt bröd i sitt anletes svett.
Linda Edgarssons debutroman var riktigt bra och därför var mina förväntningar högt ställda. Jag får säga att hon inte gjorde mig besviken. Författaren är bra på att skapa intressanta personporträtt samtidigt som man får sig till livs en god portion av det samhälle våra förfäder levde och verkade i för bara ett drygt sekel sedan.
I romanen får vi många av de mänskliga känslorna presenterade för oss. Här finns kärlek, kättja, avund, hat, lögn och bedrägeri. Blandningen är det som gör Lundens hjärta till en läsvärd bok.
Titeln för tanken till gamla pigromaner, men denna bok är så mycket mer. Slutet är överraskande och känns som en cliff-hanger. Det får mig att undra om Linda Edgarsson möjligen har tänkt sig en fortsättning.

8 kommentarer:

  1. Linda Edgarsson verkat vara en intressant författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag tycker att hon skildrar 1800-talets bondesamhälle på ett mycket bra sätt.

      Radera
  2. Spännande! Det är en författare jag helt missat. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid roligt med debutanter som verkligen "sätter den".

      Radera
  3. fortsättning på Där vassen viker. jag har reserverat båda två på mitt bibliotek. jag gillar Småland. var igår kväll i Berg på Elin Wägners Lilla Björka och lyssnade på Kristoffer Leandoer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas och tror att du ska tycka om dem.

      Radera