söndag 6 december 2020

En smakebit på søndag - Mr Alis äktenskapsbyrå

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Mr Alis äktenskapsbyrå och är skriven av Farahad Zama. 

Mr Ali öppnar en äktenskapsbyrå för att fördriva tiden och inte vara i vägen för sin hustru efter att han har gått i pension. Bland äktenskapsbyråns många kunder finns mannen som vill hitta et lång make till sin korta dotter, säljaren som inte kan sälja sig själv och den rika, stiliga läkaren som inte tycker att någon flicka är tillräckligt perfekt. Men det händer saker även på det personliga planet - paret Alis son blir arresterad av polisen och assistenten Aruna blir olyckligt kär i en av äktenskapsbyråns kunder. Frågan är om Mr och Mrs Ali kan ordna ett lyckligt slut för alla inblandade.

Smakbiten är hämtad från sidan 88:

"Men varför skulle en man som Ramanujam, läkaren, behöva ta hjälp av en äktenskapsbyrå? Han är stilig, han är kirurg, han är ganska ung och hans familj är förmögen. Varför kommer en sådan man hit?"

Mr Ali skrattade och sa. "Det finns alla sorters människor i världen, vilket är bra för oss. Jag vet inte varför de beslöt sig för det, men jag ska berätta en sak för dig - så länge hans syster letar efter en kvinna åt honom kommer han aldrig att bli gift."

Aruna blev förvånad och frågade: "Hur vet ni det, sir?"

"Kalla det erfarenhet, kalla det ett sjätte sinne. Hans syster kommer att fortsätta leta efter den fulländade kvinnan, men fulländning är något som bara Gud besitter - det finns inte i denna världen. Det sägs att mogulkejsaren Aurangzebs döttrar aldrig gifte sig eftersom de inte kunde hitta någon som var god nog åt dem, och det är precis så det kommer att bli för Ramanujam, Det är synd, för han verkar vara en trevlig man."

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kul med en bok som utspelar sig i Indien.

      Radera
  2. Den här har jag inte hört talas om, men den lät intressant! Ska kolla upp den lite närmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får veta en del om hur indier resonerar.

      Radera
  3. Nej, den var inget för mig.....
    KRAM och TREVLIG ADVENT/Susie

    SvaraRadera
  4. Låter som en underhållande bok! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Nej, perfekt finns inte. Och om det fanns så skulle jag nog inte gilla det 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får tycka om varandra trots våra skavanker :)

      Radera
  6. Den låter läsvärd och trevlig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, kände inte till den boken tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger som mössen i Askungen: Den är söt, men inte ny.

      Radera
  8. Sett den här boken men inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Helt okänd bok för mig. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev tipsad om den när jag letade efter en bok med indisk författare till Kaosutmaningen.

      Radera
  10. Vilken exotisk mmiljö du befinner dig i! Jag har förstått att bröllop i Indien är en stor grej med flera hundra gäster. Olika sedvänjor och traditioner lär yppa sig...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket viktigt vilken kast du tillhör!

      Radera
  11. det verkar vara en ganska kul bok som tilldrar sig i en intressant miljö. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Låter kul! Tack för smakbit :-)

    SvaraRadera