torsdag 31 december 2020

En liten årssammanfattning

2020 är till ända och det kan vara dags för en synnerligen subjektiv årssammanfattning av mitt läsande. Dessa är enligt mig de fem bästa böckerna av böcker utgivna 2020 och som jag har läst:

  1. Änkorna av Pascal Engman. Författarens tredje fristående roman om kriminalinspektör Vanessa Frank. Bookmark Förlag.
  2. Daisy Jones & The Six av Taylor Jenkins Reid. En underbar bok om ett band som aldrig existerat. Bookmark Förlag.
  3. De sju morden på Evelyn Hardcastle av Stuart Turton. En mycket annorlunda pusseldeckare. Modernista.
  4. Lockdown av Peter May. En spänningsroman om ett London i lockdown under en pandemi. Modernista.
  5. De kapabla av Klas Ekman. Ekmans debutroman är otäck på ett alldeles speciellt vis. Bookmark Förlag.

4 kommentarer:

  1. Änkorna håller jag helt med om. Lockdown är jag väldigt nyfiken på!

    Svar: Men tack för den informationen, då ska jag dela detta på bloggen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det sista handlar om vad jag skrev om i en kommentar på din blogg. Ja, det är roligt att det blir en kaosutmaning 2021 också.

      Radera
  2. Daisy Jones och Evelyn Hardcastle kommer vara på min lista också :)

    SvaraRadera