torsdag 31 december 2020

Helgfrågan v. 53

Helgfråga från Mias bokhörna. Det är nyårsafton idag, men Mia hinner med att ordna en helgfråga. Eller hinner med - nuförtiden har vi ju väldigt mycket tid, när vi sitter här och distanserar oss ;) Helgfrågan lyder:

Vad tycker ni om de nya orden 2020? Eller vet ni vad mjuta och becknarväska är?

Bonusfråga: Fick ni någon bok i julklapp? 

Många av de nya orden var ju coronaanknutna. Förhoppningsvis är det ord vi inte kommer att behöva kunna i framtiden. Mjuta hade jag inte hört talas om förrän jag såg en artikel om de nya orden. Känns inte som ett ord jag anser mig behöva. Becknarväska kunde jag nog förstå, för beckna betyder sälja, men används framför allt när det handlar om knarkförsäljning.

Jag fick två böcker i julklapp. Den första hade jag önskat mig. Där kräftorna sjunger av Delia Owens. Det här är en bok jag hört så mycket positivt om, så den ser jag verkligen fram mot att läsa. Dessutom fick jag en bok som heter Vad är en nyhet och hundra andra jätteviktiga frågor av Erik Fichtelius. Den tror jag blir både rolig och intressant att läsa.

8 kommentarer:

  1. flera ord jag inte förstod direkt, trevliga böcker, gott nytt läsår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anser mig ha ett ganska stort ordförråd, men jag tycks vara dålig på att snappa upp nya, för det är likadant varje år att jag står frågande inför ett antal av "nyorden".

      Radera
  2. undrar hur många som använder ordet mjuta? fina julklappsböcker! kräftboken har jag läst och den tyckte jag mycket om. gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är säkert en synnerligen begränsad skara som använder ordet mjuta. Iallafall bland oss som sparkat av oss barnskorna ;) Kräftboken ser jag fram mmot. Gott nytt år önskar jag dig också.

      Radera
  3. En del ord är inte så roliga men intressant med språk. God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2020 skapade nog en del ord vi hade velat slippa. (Företeelsen bakom alltså.)

      Radera
  4. När döttrarna har använt boomer och simp har jag varit tvungen att googla, så de orden kände jag till. Mjuta kan jag förstå i och med videomöten, det blir litet konstigt att säga att man måste muta för att den som har ordet inte skall bli störd av andra ljud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också googlat boomer. Det verkar som att ordet blev vanligt bland unga redan 2019. Men den som gjort listan kanske är en boomer, som var lite sen med att upptäcka ordet :P

      Radera