fredag 18 december 2020

Fem en fredag v. 51: Att göra

Fem en fredag kommer från bloggen elisamatilda. Varje vecka ställer hon fem frågor och den här gången är temat att göra inför jul.

1. Vad är du inte färdig med den här veckan?
Jag borde ha plockat bort krukor och fat från altanen. Fast det borde jag ha gjort för ett par månader sen ;)

2. Vad står härnäst på agendan?
Jag ska åka och köpa en sista liten julklapp till hustrun.

3. Vad har du hunnit klart med i tid?
Jag har stekt köttbullar och stoppat i frysen och jag har även gjort negerbollar.

4. Vad kommer du att skjuta på till senare?
Hmm, jag är en sån som skjuter på det mesta till senare...

5. Vad var din senaste i sista minuten?
Jag postade julkort igår. Men det gick inte att få tag i julfrimärken, så de bör behandlas som A-post och kommer nog fram till jul ändå.

20 kommentarer:

  1. Har faktiskt postat julkort i tid i år. Vissa saker kan faktiskt få stå kvar! Bara vi får ta det lugnt! God Jul!

    SvaraRadera
  2. Bäst ta det lagom, så resonerar jag. Julkorten går bort i år, jag ringer i stället.
    Jag bor i den vackra staden Lidköping vid Vänern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har jag inte varit på många år. Får kanske bli en utflykt när det känns att man får nöjesresa igen.

      Radera
  3. svärdotter får fixa köttbullar, förmodligen färdigköpta, barnbarnen tycker de är bäst. Min uppgift är att köpa färdigskivad god julskinka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi köper en kokt julskinka som vanligt, som hustrun griljerar i ugnen.

      Radera
  4. Skrattade gott åt dina svar:-) Om jag vore dig skulle jag låta krukorna står där dom är till våren. Då slipper du dubbeljobb;-)
    Gillade dina negerbollen - så härligt politiskt okorrekt. Love it:-)
    Jag skickar aldrig julkort med julfrimärken. Gillar inga deadlines kring jul. Så jag har inte ens postat julkorten som ska skickas inom Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte heller denna gång var det någon av negerbollarna som sade till mig att den kände sig kränkt av vad jag kallade den ;)

      Radera
  5. Hahaha, Skönt att jag inte är ensam om att skjuta upp saker i flera månader! När jag gick igenom min kalender här om dage såg jag att jag skrivit i april "städa under diskhon".. fortfarande inte gjort det, haha :(

    Härligt att du fick iväg julkorten! Jag har inte kommit så långt där heller än... men tänkte använda postnords tjänst "riktiga vykort" då laddar man upp en bild så trycker de och skickar korten åt en. Tror det var senast måndag klockan 16, så jag har "gott om tid" (haha att man aldrig lär sig :D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tidsoptimister måste hålla ihop :D

      Radera
  6. jag kommer inte att gå ut i någon affär mer än möjligen en kort visit i mataffären före julafton

    SvaraRadera
  7. Det blir få "riktiga" julkort numera, jag mailar ett litet julbrev i stället. Till dem som får det med posten räckte fjolårets julmärken, de hade inte gått åt!

    SvaraRadera
  8. Trodde jag skickat alla julkort men har något kvar, men det brukar gå vägen ändå. Kommer det inte fram till jul så blir det mellandagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så himla noga kan det väl inte vara vilken dag korten kommer fram.

      Radera
  9. Haha, du vågar tydligen använda n-ordet? (Jag ser nu att även BP har kommenterat det.) Ordet och även det de åsyftar är jag uppväxt med så det känns hemtamt. Eftersom jag
    också brukar vara sen med julkorten förvånas jag alltid över att de brukar komma fram i tid.
    Ingrid som önskar dig en skön och trevlig fjärdeadventshelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit obstinat när människor har försökt tala om för mig vad jag får och inte får säga. Tack det samma :)

      Radera
  10. Hos oss är det maken som håller reda på att julkorten blir skickade och att det sker i tid, och så gör han köttbullarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt med en karl till som har hand om köttbullarna :)

      Radera