tisdag 16 mars 2021

Snöblind av Ragnar Jónasson

Titel: Snöblind

Originalets titel: Snjóblinda

Författare: Ragnar Jónasson

Förlag: Modernista (2021)

Antal sidor: 270

I en isolerad fiskeby på norra Island, en ödslig trakt där ingen låser sina dörrar, upptäcks en ung kvinna halvnaken i snön, blödande och medvetslös. Samtidigt har en äldre, uppburen författare fallit till sin död. Ari Thór - nybliven polis på sin första postering, långt från flickvännen i Reykjavik - dras rakt in i hjärtat av det lilla samhället. Ett samhälle där det blir allt mer uppenbart att det inte går att lita på en enda människa. Där hemligheter och lögner har blivit ett sätt att leva. 

Snöblind är den första boken av Ragnar Jónasson som jag läser. Av isländska författare har jag bara läst ett par böcker av Halldór Kiljan Laxness och Jón Kalman Stefánsson tidigare, men det här är den första isländska deckaren för mig.

Det är riktigt roligt att följa historien i ett isländskt samhälle vid en fjord på norra Island. Det är mitt i vintern och det mesta verkar ligga begravt i snö och is. En lavin gör att byn blir helt isolerad.

Själva kriminalhistorien är riktigt spännande. Den unga kvinnan som hittas blödande och medvetslös i snön. Den gamle författaren som ramlar och slår ihjäl sig. Mord? Mordförsök? Olyckshändelse? Den unge polisen Ari är ivrig när han ska utreda de båda händelserna, men han märker snart att allt inte är vad han och andra har trott. Lögner avslöjas; lögner som de inblandade aldrig hade trott skulle avslöjas.

Det här var en bok jag gillade och jag läser gärna mer av Ragnar Jónasson. Snöblind är första boken i Det mörka Island-serien.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 5: Läs en bok där författaren kommer från eller handlingen utspelar sig på en europeisk ö.

2 kommentarer:

  1. att läsa Ragnar Jónasson är som att vara på Island

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit på Island, men det skulle vara spännande att åka dit.

      Radera