onsdag 3 mars 2021

Veckans kulturfråga v. 9 2021

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Den här gången fokuserar hon på böcker för vuxna med unga huvudpersoner. Veckans kulturfråga lyder: 

Vilken bok skriven för vuxna med barn eller unga i huvudrollen vill du lyfta fram?


Jag väljer en bok som kom ut på svenska för drygt tio år sedan, nämligen Markus Zusaks bok Boktjuven. På baksidestexten kan man läsa att nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död. Liesel är en boktjuv - hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.

Vad jag inte förstod innan jag började läsa boken var att den innehöll så mycket mörker. I början hade jag svårt att förstå den, men snart trollbands jag av berättelsen. Det finns strimmor av ljus även i en värld fylld av mörker. För det är en mörk värld vi får möta, i en liten by i Tyskland under åren 1939-43. Döden, som är bokens berättare, har mycket att göra. Det är så många själar som han ska hämta.

När jag kom till slutet av boken hade jag tårar i ögonen. Kunde inte Liesel ha fått slippa en del av all den omänskliga sorg hon drabbades av? Men det här var Nazityskland under brinnande krig. Det var ingen lycklig tid.

Det är en fin bok, som jag gärna rekommenderar. Men bitvis gör den ont att läsa.

10 kommentarer:

  1. Det är verkligen en bra bok.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Du har en fin och gripande läsning framför dig.

      Radera
  3. En riktigt bra bok! Tog många år innan han spottade ur sig en ny bok efter den här dundersuccén.

    SvaraRadera
  4. jag vet inte riktigt varför,men jag var inte förtjust i boken. funderar på att så småningom försöka läsa om den

    SvaraRadera
  5. Fin bok, men jag har faktiskt inte läst något annat av författaren.

    SvaraRadera