söndag 30 maj 2021

En smakebit på søndag - Gründalen

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser heter Gründalen och är skriven av Rickard Vesterberg. 

Någonstans i inlandet, nära fjällvärlden, ligger byn Gründalen. Här får vi möta invånare i byn och turister på tillfälligt besök. Karaktärerna vi möter är en aning udda av sig, men de tris i sin by och med att bo i en skogsbygd. Bygden är säsongsbetonad då många gäster tillbringar sina skidsemestrar i byn och i grannbyarna under vintern. Men denna berättelse skildrar främst vad som händer i byn när det inte är vintersäsong.

Smakbiten är hämtad från inledningen på sidan 5:

Gertruds morbror var som vanligt ute i rabatten och grävde. Tjälen i jorden hade nyligen försvunnit, så Gertruds morbror var glad att äntligen kunna börja med vårens trädgårdsprojekt. Ett av de projekt som han nu hade satt igång med, var att at bort onödiga rötter som stack upp ur marken på vissa ställen. De var i vägen är man skulle promenera på gräsmattan; rötterna kunde gäster snava på, om de inte togs bort. Men det är ju självklart en risk att ta bort rötter, då rötterna förser träd och buskar med vatten, men Gertruds morbror hade en plan för vilka rötter han kunde ta bort.

22 kommentarer:

  1. Tycker mig känna igen den här boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten!
    Det var många Gertruds morbror i den smakbiten.

    SvaraRadera
  3. verkar vara ett vanskligt trädgårdsprojekt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanskligt var nog en bra sammanfattning.

      Radera
  4. Det var et stilig cover på den boken. Enkelt, men samtidig interessant :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir en stilpoäng för omslaget.

      Radera
  5. kanske ska semestra i Gründalen, inte farligt att ta rötter i lagom mängd, men rötter stör väl inte under skidsäsongen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog inte skidsäsong just nu. Det är lite andra gäster som besöker Gründalen.

      Radera
    2. menar inte just NU, rötterna stör inte under vintersäsong!

      Radera
    3. Och jag menade bara att smakbiten utspelar sig på våren :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Det var en okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  7. Det låter nästan som om boken kunde skildra livet här på min lilla ort. 600 bofasta, 6 mil in till närmaste stad, skidort på vintern...
    Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en och annan by av det slaget tror jag bestämt ;)

      Radera
  8. Tack för smakebiten har jag aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okänd för mig innan författaren skickade boken till mig.

      Radera
  9. Okänd bok för mig, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera