fredag 7 maj 2021

Fem en fredag v. 18: Hänt i veckan

Fem en fredag kommer från bloggen elisamatilda. Varje vecka ställer Elisa fem frågor. Den här gången kallar hon temat hänt i veckan.

1. Vad i veckan fick dig att längta efter något?
Vårsolen fick mig att längta efter att fika på altanen, men det har varit för blåsigt. För någon dryg vecka sen gjorde vi det, men sen har vi kurat inomhus.


2. Vad i veckan fick dig att sakna något?
När jag försökte ställa in några böcker i bokhyllan saknade jag utrymme för fler bokhyllor. (Nej, bilden här är tyvärr inte tagen hemma hos mig.


3. Vad i veckan gav dig lyckokänslor?
Jag tror tyvärr inte att jag har känt mig speciellt lycklig.

4. Vad i veckan fick dig att fundera?
En liten bakplåtslampa på bilen fungerar inte. Grejen som behöver bytas kostar 1700 kronor! Det fick mig att fundera på hur mycket pengar vi kan lägga på den bilen. Men att byta ut den är inte heller gratis. Han på verkstaden ska i alla fall se om han kan fixa till det utan att man skaffar den där dyra manicken. (Bilden nedanför snodd på nätet.)

5. Vad i veckan fick dig att vilja testa något nytt?
Just nu försöker jag lära mig allt det nya på mitt nya jobb, så jag har inte haft ork att fundera på att testa några andra nya grejer.

20 kommentarer:

  1. Hoppas vi snart kan fika på altanen, tror det blir nästa vecka. Bilen ger många funderingar, vi har svärsonens gamla bil, bra skick, och en kinkig blinkers lyckades sonen fixa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karln på verkstan lyckades fixa det utan den där dyra grejen :)

      Radera
  2. Tror alle lengter etter litt varme så en kan nyte utelivet uten mye klær

    SvaraRadera
  3. Allt är så dyrt numera. Som ett jobb på mindre än 5 sekunder igår som kostade mig 550 kronor. Jag hoppas bara att det inte ska visa sig, när jag får fakturan att han menade utan moms. Suck!

    Hoppas du snart får fika på balkongen. Det är så kallt i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns det som att man betalar inträde innan de ens har börjat.

      Radera
  4. Bilar är ett gissel! Det är alltid något som är fel. Men de är bra att ha också!
    Visst längtar man efter att kunna sitta ute och fika utan att huttra och ha pälsmössan på! Snart kanske! Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Oj nytt jobb! Då ska man väl säga både grattis och lycka till?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har jobbat där en månad nu. Nu börjar jag fatta vad jag gör ;)

      Radera
  6. Jag längtar också till att fika på balkongen. Den har känts tom nu ett tag.
    Nytt jobb, kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi behöver komma ut mer och känna frisk luft. Promenader är bra, men det är något speciellt med att fika på altanen eller balkongen.

      Radera
  7. vi har faktiskt fikat på altanen ett par gånger. jag har ätit frukost där till och med. och suttit och läst. jag pälsar på mig jättemycket. men blåsten är kall. bilen är ett dyrt måste, tycker jag. mina bokhyllor har passerat fullt för länge sedan. det ligger böcker ovanpå böckerna; jag gallrar förtvivlat, men det räcker inte på något sätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina hyllor är också fulla. Jag har smugit in böcker i bokhyllorna som blev tomma när ena dottern flyttade. Vet inte om hustrun godkänner det arrangemanget när hon upptäcker det. Hon tycker jag har alldeles för mycket böcker. Men "för mycket böcker" är ett begrepp jag inte riktigt förstår :)

      Radera
  8. Hoppas det går bra på det nya jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än känns det som att jag trampar vatten, men jag tror att det kommer att lossna.

      Radera
  9. Jamen fy, när jag hör vad bildelar kostar, ofta är de minsta dyrast, då är jag glad att jag inte är bilägare. Alla andra gånger är jag avundsjuk!

    SvaraRadera
  10. Hade det inte varit för alla internationella fotbollsmatcher hade jag inte känt mig speciellt lyckligt under den här veckan heller.
    Vet inte hur gammal din bil är, men jag funderar varje gång när nåt går sönder på vår Peugeot 206 om det är värt att satsa pengarna på en ny bil istället. MEN, med tanke hur tekniskt avancerat nya bilar är och hur otekniska vi är så har vi hittills valt att fixa vår gamla trotjänare som ju iaf rullar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. V70 från 2008. Vi har en V70 till. Den är från 2015. Problemet är att vi behöver två bilar. Ja, vi har tre bilar på garageuppfarten för hemmavarande dottern har också bil som hon behöver för att ta sig till jobbet.

      Radera