söndag 26 februari 2023

En smakebit på søndag - Där rosor faktiskt dör

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Där rosor faktiskt dör och är skriven av Ewa Klingberg.  

Ibland blir inget som man tänkt sig. Sandras planerade roadtrip genom ett somrigt Sverige blir istället ett tvärstopp i Tranås. Här befinner sig begravningsbyrån Tranan på ruinens brant och mostern hotas av personlig konkurs. Det är upp till Sandra att bestämma vilket öde som väntar Tranan. Så snart Sandra kliver ur bilen kastas hon in i en värld som består av avlidna personer, kladdiga wienerbröd, kistor och bouppteckningar. Att döda människor kunde vålla så mycket oreda hade hon ingen aning om...

Smakbiten är hämtad från sidorna 19-20:

Sandra rättade till headsetet och startade det senaste avsnittet av Historiepodden. Med raska steg passerade hon den ena enplansvillan efter den andra som hukade bakom välskötta häckar i uppvuxna trädgårdar fulla av knotiga fruktträd. Där villaområdet slutade tog begravningsplatsen vid. Hon ökade tempot och joggade utmed Griftegårdsgatan som löpte utanför den snörräta stenmuren vilken toppades av välansad grönska. Det gick lätt att springa till den spännande berättelsen om Erikar och Sverkrar. 

15 kommentarer:

  1. gillar Ewa Klingbergs Tranan-serien, läst alla sex delarna och gillat.

    SvaraRadera
  2. Jag borde egentligen läsa fler böcker av Ewa Klingberg. De böcker jag har läst har jag gillat, men serien om Tranan har jag inte börjat på. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En författare jag missat fram till nu.

      Radera
  3. Jag har läst en i serien får se om det blir fler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul idé att utgå från en begravningsbyrå.

      Radera
  4. har läst några av Ewa Klingbergs romaner men inte denna. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Den här serien har jag läst. Var förvånad över att det kunde bli feelgood när det handlade om en begravningsbyrå men det lyckades hon med.

    SvaraRadera
  6. Låter som trevliga böcker för den som läser feelgood. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser inte så mycket feelgood, men jag var lite nyfiken på den här författaren.

      Radera
  7. Jag har läste en julroman av henne och gillade den.

    SvaraRadera
  8. Har läst de tre första i serien sedan kom jag av mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera