måndag 6 februari 2023

Odinsbarn av Siri Pettersen

Titel: Odinsbarn

Originalets titel: Ravneringene 1: Odinsbarn

Författare: Siri Pettersen

Förlag: B Wahlströms Bokförlag (2016)

Antal sidor: 662

En man från norr sticker kniven i ett spädbarn, för att dölja att hon är född utan svans. Flickan överlever och får namnet Hirka. Femton vintrar gammal får Hirka veta att hon är ett odinsbarn - ett svanslöst odjur från en annan värld. Myten säger att odinsbarn för med sig röta och död. Samtidigt sprider sig rykten och oroligheter i landet. Gamla maktkamper väcks till liv, krig hotar att bryta ut och folk överger sina hem i fruktan för varelser som ingen har sett på tusen år. Det verkar som om Hirka inte är den enda som tagit sig igenom stenportarna från den andra världen och plötsligt vänds alla blickar mot henne.

Odinsbarn av Siri Pettersen är en bok som funnits med på min att läsa-lista i ett antal år. Det var många bokbloggare som nämnde den i positiva ordalag. Det faktum att det är en tegelsten och att det är en fantasybok gjorde att jag även tvekade nu, men till slut föll jag till föga och lånade den på biblioteket. Och vad ska jag säga efter att ha läst den? Jo, att det "värsta" är att jag verkligen gillade den. Måhända tvingas jag ompröva min inställning till fantasy.

Författaren visar upp en härlig berättarglädje. Vi får tränga in i en märkvärdig värld, där tolv familjer har styrt hela den kända världen i tusen år, bland annat genom att hänvisa till Siaren, en gudomlig varelse som lever i ett torn och vars vilja uttyds av de tolv i Rådet, där varje ätt har en stol var.

För tusen år sedan angreps man av de blinda och hotades av utplåning, men tolv krigare besegrade fienderna. Det är dessa tolv krigares ättlingar som ett millennium senare styr världen. En värld med korruption och nepotism.

Vid 15 års ålder ska Hirka genomgå en rit som riskerar att avslöja att hon inte är en av folket, utan istället är någon som kommit dit genom en av stenportarna. Ett odinsbarn eller menskr, som är fruktad därför att dessa sägs sprida "rötan".

Pettersen visar på en värld där man inte kan vara säker på vem man kan lita på. Det finns folk som är beredda att gå över lik för att försvara sin maktställning eller för att komma närmare makten. Någon måste ta ledningen för att kasta systemet över ända. Men vad kommer Siaren att säga?

En riktigt spännande och intressant bok är detta. Det finns risk för att jag längre fram blir tvungen att läsa nästa del också. Den heter Röta.

kaosutmaning 2023 får denna bok svara mot punkt 18: Läs äntligen den där boken du länge tänkt läsa.

Odinsbarn är min tredje bok i utmaningen Boktolvan 2023.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar