tisdag 28 februari 2023

Tisdagstrion: Någon/flera av de sju dödssynderna i handling, titel eller på omslag

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat någon/flera av de sju dödssynderna i handling, titel eller på omslag. De sju dödssynderna (septem peccata mortalia) är enligt den lista som utarbetades av påven Gregorius I: Högmod (superbia), girighet (avaritia), vällust (luxuria), avund (invidia), frosseri (gula), vrede (ira) och lättja (acedia). Här är min trio, som får representera avund, girighet och högmod:  

Öster om Eden av nobelpristagaren John Steinbeck är en flödande släktroman om två familjer vars öden griper in i varandra i flera generationer.
Samuel Hamilton är irländaren som tar sig till Kalifornien, där han måste kämpa hårt för sin växande familj. Där är också Adam Trask och hans hustru Cathy. Adam är en god människa, men Cathy är en ond kvinna, som kallt utnyttjar alla som kommer i hennes väg. Äktenskapet med Adam är för henne bara vägen mot makten. Hon bedrar honom på själva bröllopsnatten med hans bror Charles. Och när hon fött tvillingar lämnar hon både dem och Adam.
Upptäckten av Cathys verkliga natur och av det hat hans bror hyser mot honom blir en svår chock för Adam. Ur brödrahatet uppstår en livslång konflikt som upprepas i nästa generation mellan tvillingbröderna Aron och Caleb. Den bittre och hatiske Caleb avundas Arons trygghet i livet. Grymt avslöjas en hemsk och skamlig hemlighet som Aron inte förmår bära och Caleb blir orsak till sin brors död.
Jag hoppas att alla som läser det jag skriver kan sin Bibel och därför förstår varifrån titeln kommer, men för säkerhets skull kan jag väl nämna det. Adams och Evas son Kain dödar sin bror Abel. Han lämnar familjen och beger sig till landet Nod, öster om Eden.

Jan Guillous Tjuvarnas marknad. Det är en riktigt underhållande bok om den nya överklassen. Människor som sitter i ledningen för stora företag och som har makten att tilldela varandra bonusar och förmånliga pensionsprogram värda hundratals miljoner kronor. Deras girighet är gränslös.

Slutligen Tsarens krona av Clive Cussler med Paul Kemprecos. I hjärtat av det gamla Sovjetunionen vill en högmodig magnat inom havsutvinningsbranschen utnämna sig själ till tsar av Ryssland. Med hjälp av ett påstått släktskap med ätten Romanov och med en aldrig sinande källa av pengar, har han planer på att avsätta det skakiga ryska parlamentet. Den starka amerikanska oppositionen har han förutsett - en kris på deras egen hemmafront skulle distrahera dem och han vet exakt vad som skulle passa. På havsbottnen längs hela USA:s östkust finns fickor med metanhydrat, även kallat "brinnande is" - ett ämne som ser ut som snö men som är brännhett. Tänk om någon skulle detonera detta - låg säga - utanför New York? Vilka explosioner det skulle bli. Jordskalv. Och vilka jättelika tidvattensvågor...


20 kommentarer:

  1. Jag läste en hel del Clive Cussler tidigare, bland annat Tsarens krona. Förmodligen hade jag tröttnat på honom då för den gillade jag inte 🙂

    Öster om Eden är en så fantastisk historia. Både som bok och TV-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Öster om Eden en berättelse utöver det vanliga. Men så var ju författaren nobelpristagare.

      Radera
  2. Har inte läst någon av dessa men gillat det jag läst av Steinbeck tidigare. Guillous person har jag lite svårt för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guillou som person är lite väl mycket ja...

      Radera
  3. Spännande trio! Det känns som om jag läst två av dem, men jag minns inga detaljer. Jag kanske har dem i bokhyllan. Skall kolla upp det, för jag blev väldigt lockad att läsa dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan alltid finnas trevligheter i bokhyllan.

      Radera
  4. har läst Öster om Eden ett par gånger. har även sett filmen. gillade båda. Guillou har jag lite svårt för som författare. Cussler känner jag till men har inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öster om Eden är en fascinerande roman. Jag tror att jag sett filmen.

      Radera
  5. Öster om Eden tillhör de böcker som jag vill läsa. Bra att bli påmind. Tjuvarnas marknad har vi i bokhyllan, men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öster om Eden bör läsas anser jag.

      Radera
  6. Jag har inte läst dessa böcker men Öser om Eden borde man läsa.

    SvaraRadera
  7. Jag trodde SYND och SKAM av en viss Robert Warholm skulle dyka upp här ... (skrev jag inte en kommentar här förut???)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte framhålla mina egna böcker varje gång ;)
      (Jag har inte sett någon tidigare kommentar från dig. Du kanske glömde att trycka på publicera. Det har hänt mig.)

      Radera
  8. Öster om eden vill jag läsa ( jag tyckte mycket om Steinbecks Möss och människor) och Tjuvarnas marknad gillade jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möss och människor har jag tyvärr inte läst, men jag vill läsa den.

      Radera
  9. Öster om Eden skulle jag vilja läsa. Gillar både Vredens druvor (som jag funderade på att ha med i trion) och Möss och människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill gärna läsa mer av Steinbeck.

      Radera