onsdag 22 februari 2023

Veckans kulturfråga v. 8 2023

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Föga förvånande handlar det om bokrean. Veckans kulturfråga lyder: 

Planerar du att köpa några böcker under Bokrean? Vilka genrer brukar du prioritera?

Jag brukar gå på bokrean. Gärna första dagen. Men i år räknar jag med att hoppa över den. Jag har så många olästa böcker hemma. Inte minst recensionsex. Om jag kan hålla mig är dock inte säkert. Rätt vad det är kan fötterna ha tagit med mig till bokhandeln. Eller till Ica Maxis reaböcker.

Vilka genrer brukar jag prioritera? Det var en bra fråga. Så strukturerad brukar jag inte vara. Det kan vara så att jag får syn på en bok som varit omtalad eller en bok i en serie jag följer. Jag köpte flera av böckerna i Jan Guillous romansvit Det stora århundradet på bokrean.

13 kommentarer:

  1. olästa böcker är egentligen en skatt... men jag är också lite återhållsam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de är på sätt och vis en skatt, men det är först när man läser dem som man får en verklig glädje av dem.

      Radera
    2. ja, jag styrketränar 🏋️‍♀️

      Radera
  2. Jag har tidigare köpt alldeles för mkt på infall, sånt som antagligen inte blir läst. Nu är jag lite mer strikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar finnas så mycket som ser intressant ut, och plötsligt ligger det ett antal böcker i korgen.

      Radera
  3. Jag tror aldrig jag gått första dagen. Brukar vänta tills jag har sportlov och gå då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur det är i år, men tidigare hade Akademibokhandeln ett erbjudande att om man kom in och handlade klockan 7-10 första readagen så fick man köpa fyra reaböcker och betala för tre. Sånt har jag en förmåga att gå på :)

      Radera
  4. tänkte ligga lågt i år. men så tänker jag vartenda år. och så blir det i alla fall en drös

    SvaraRadera
  5. Jag behöver verkligen inga böcker. Borde snarare rensa ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ramlar in böcker hos mig ändå, så jag behöver inte gå på bokrean. Samtidigt är det ju så roligt att gå runt i bokhandeln och kolla vad som finns. Men det är ju då man åker dig ;)

      Radera
  6. Jag fattar inte riktigt hur man planerar sånt ... är en impulsiv människa, tänder jag så tänder jag ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför är det roligare att gå till bokhandeln och se sig omkring än att beställa från en katalog.

      Radera