fredag 3 februari 2023

Fem en fredag v. 5: Godnatt

Fem en fredag kommer från bloggen elisamatilda. Varje vecka ställer Elisa fem frågor. Den här gången kallar hon temat godnatt.

1. Vad håller dig uppe om kvällen?
Jag sitter alldeles för länge på kvällen och kollar datorn eller spelar något spel på mobiltelefonen. När jag till slut lägger mig så vill jag läsa boken jag håller på med. Jag skulle önska att jag använde all den tiden till att läsa.

2. Hur fungerar du på dålig sömn?
Jag blir trött.

3. När sover du som bäst?
Jag brukar sova hela natten.

4. Vilken är den mest konstiga plats du sovit på?
I ungdomen kunde det hända att jag i fyllan och villan somnade på något konstigt ställe. På någons toalett eller kanske utomhus någonstans. Numera är jag skötsam, så något sådant händer inte idag. Visst kan jag ta en whisky eller ett par glas vin till maten, men jag har vett att sluta i tid. Jag har väl blivit klokare med åren.

5. Vad drömmer du mest om?

De flesta drömmarna glömmer jag bort, men ibland har det hänt att jag i drömmen har bråttom någonstans. Jag är stressad för jag måste hinna i tid, men samtidigt vet jag att jag borde vara där NU och jag har långt till målet. Det har också hänt att jag i drömmen har kommit till ett ställe i sista minuten och då insett att jag är helt fel klädd.

14 kommentarer:

  1. Det där med spel på mobilen har jag också problem med. Försöker inte börja men när man väl börjar är det så svårt att sluta. Det är väldigt beroende framkallande tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man borde radera några av spelen.

      Radera
  2. jag har blivit duktigare på att stänga av datorn, sover bra

    SvaraRadera
  3. Jag vill också hellre läsa än sitta vid datorn på kvällarna, ändå funkar det sådär...men mobilspel håller jag inte på med, det slutade jag med för länge sen. När jag är på besök hos barn och barnbarn och sover över märker jag hur de ligger och glor på mobilerna i timmar, hur orkar dom. Jag tycker allt är så smått och vill ha en stor datorskärm att glo på istället. Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Ska inte "leka" Sigmund Freud och tolka dina drömmar;-)
    Sitter också ofta framför datorn på kvällarna, men om det är nåt vettigt att titta på på tv klockan 21 vill jag vara "klar" med datorn.
    Läser aldrig i sängen och sällan under vintermånaderna. Men har "köpt upp" ett bokförråd till de varma läskvällarna på balkongen framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är skönt att lägga sig i sängen och ta fram boken jag läser. Risken är förstås att jag somnar med boken i handen :)

      Radera
  5. spelar aldrig spel på telefonen. läser numera sällan i sängen utan sitter mestadels i läsfåtöljen. väntar på att det ska bli mera ljust på morgnarna och lite mera sol så en kan börja läsa ute. väl påpälsad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsa ute låter trevligt. Fast när jag tittade på termometern förut var det -7 grader, så det får allt vänta.

      Radera
  6. Ditt svar på fråga 1 kunde vara mitt.

    SvaraRadera
  7. Sitter också alldeles för mycket med mina spel på mobilen. Tänk så mycket effektivare saker och ting skulle bli om jag inte fastnade i min telefon.

    SvaraRadera