tisdag 14 februari 2023

Tisdagstrion: "Över" eller "under" i titeln

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat "över" eller "under" i titeln. Jag får fuska lite och tar ord som innehåller "över" eller "under". Här är min trio: 

Överlevaren av Bethany Clift var en bok som överraskade. Smart av författaren att leverera en bok (en debutbok dessutom), som handlar om en pandemi. Helt rätt i tiden så att säga. Men den här pandemin är värre än någon som världen någonsin upplevt tidigare. Här har vi ett oerhört smittsamt virus, som dessutom har en hundraprocentig dödlighet: 6DM, Six Days Maximum - den längsta tid en människa har på sig innan kroppen har hunnit förstöra sig själv. Efter att du känt de första förkylningssymptomen dör du en fruktansvärt plågsam död. Det enda den brittiska regeringen kan erbjuda landets invånare är dödstabletter.

Men en kvinna överlever, och det är henne vi följer genom hennes dagboksanteckningar. Vad gör man när man är ensam i en värld fylld av stinkande lik? Super skallen av sig eller försöker börja odla mat för framtiden? Inte ett helt enkelt val.

Men det som överraskade mig var att boken faktiskt är riktigt underhållande. Det är kvinnans tankar (vi får aldrig veta hennes namn) kring situationen som är en stor del av bokens behållning. På samma sätt som var fallet med Andy Weirs Ensam på Mars. Författaren Kate Sawyer har kommenterat boken så här: "Väldigt underhållande. Som en dystopisk Bridget Jones dagbok med ekon av Shaun of the Dead."

Så jag tror att även den som normalt inte tycker om dystopier kan uppskatta den här boken. Jag älskade den. Boken har en twist på slutet som skapar ännu fler tankar. Vad det är får du veta när du läst boken :)

Övergivet av Kieron Connolly är en fotografisk resa till fler än hundra platser som lämnats åt sitt öde. Från den förbjudna zonen i Tjernobyl till Aralsjöns saltsjuka slätter och från en ekande tom teater i Detroit till kalla krigets ödelagda bunkrar. Med 150 dramatiska och fängslande bilder berättas här historier om övergivna platser från jordens alla hörn.

Om du någon gång undrat hur världen skulle te sig om människorna skulle utplånas från jordens yta så ger dig fotografierna i den här boken en konkret bild. Kanske är det också just den kittlande tanken på människans fall som gör dessa bilder så oerhört fängslande. Det är en stark estetisk upplevelse som skapas av kombinationen döden, förfallet, imponerande byggnadsverk och absolut glömska.

Och kanske Alice i Underlandet av Lewis Carroll. Jag har nog inte läst boken, men historien är ju känd. Alice följer efter en kanin med fickur och ramlar ner i Underlandet; en märklig värld som inte är helt utan faror.

Ett av spelkorten, jag minns inte om det är hjärter eller spader dam, vill hugga huvudet av henne.

Jag har en känsla av att fick såg den som en skolteaterföreställning för ett drygt halvsekel sedan, men helt säker är jag inte.

13 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag tycker det blev en bra blandning :)

      Radera
  2. Överlevaren är en riktigt bra bok.

    SvaraRadera
  3. Alice i underlandet är den enda jag har läst i din trio. Funderar på att läsa om den som vuxen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas den håller för att läsas som vuxen.

      Radera
    2. Personligen uppskattar jag den mer som vuxen, men tilläggas bör att den görs sig bäst på engelska. En svåröversatt bok, med många syftningar som går ett svenskt barn förbi.
      Margaretha

      Radera
  4. Det är nåt lockande med de där övergivna platserna!

    SvaraRadera
  5. Alice i Underlandet har jag läst, men hade inte en tanke på den denna vecka eftersom jag läste den på engelska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då funkar det ju inte till dagens tema.

      Radera
  6. Övergivet är en bok jag skulle vilja ha. Tack för tips

    SvaraRadera