söndag 19 februari 2023

En smakebit på søndag - Flod av döda själar

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Flod av döda själar och är skriven av Liz Moore.  

I ett område i Philadelphia som brottas med utbrett drogmissbruk har två tidigare oskiljbara systrar hamnat på motsatta sidor av samhället. Den ena systern, Kacey, lever på gatan och är fast i sitt drogberoende. Den andra, Mickey, rör sig på samma gator men som polis. De har ingen kontakt med varandra, men Mickey oroar sig ständigt över sin syster. Så försvinner Kacey en dag spårlöst, i samma veva som en rad mord begås i Mickeys distrikt. Mickey blir besatt, farligt besatt, av att hitta förövaren - och sin syster - innan det är för sent.

Smakbiten är hämtad från sidan 31:

Det är någonting med de här nya ställena - särskilt Bomber Coffee - som attraherar mig varenda gång jag far förbi. Något med inredningen, svalt stål eller varmt, inbjudande trä. Något med gästerna, som verkar ha trillat ner i vår lilla stadsdel från en annan planet. Vad de tänker och pratar och skriver om kan jag bara ana: böcker och kläder och musik och val av krukväxter. De brainstormar om vad de ska döpa sina hundar till. De beställer drickor med namn som inte går att uttala. Ibland vill jag bara slippa från gatan en liten stund och sitta i samma lokal som människor med den sortens bekymmer.

16 kommentarer:

  1. Lätt att relatera till smakbiten - tack!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Den har jag tänkt läsa men jag glömmer bort den hela tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många recensionsex i läshyllan och jag försöker beta av dem efter hand. Detta är en av dem.

      Radera
  3. Den står här oläst i hyllan.

    SvaraRadera
  4. Den här låter bekant, någon annan måste skrivit om den nyligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls omöjligt. Många bokbloggare får recensionsex.

      Radera
  5. Den här står oläst i hyllan, och jag är nyfiken på den. Tack för smakbiten och påminnelse.

    SvaraRadera
  6. Sett den här någon annanstans, minns ej var, så förstås lite nyfiken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. lite igenkänning, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog såna ställen, även om jag inte frekventerar dem.

      Radera
  8. du tog väl din Veckans mening ifrån den här boken om jag inte minns fel. stackars systrar! säker inget omöjligt scenario. tack för smakebiten!

    SvaraRadera