söndag 12 februari 2023

En smakebit på søndag - Fahrenheit 451

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Fahrenheit 451 och är skriven av Ray Bradbury. 

Guy Montag är ingen vanlig brandman. Han tänder eldar istället för att släcka dem. På statens uppdrag bränner han böcker, alla gamla tryckta böcker som kan kallas "litteratur" och som därigenom förväntas kunna få folk att spåra ur och inbilla sig att de kan förändra världen. Han bränner både böckerna och husen där han hittat dem - ibland även människorna i husen, om de knusslar. Ray Bradburys Fahrenheit 451 har fått sin titel efter den temperatur då papper självantänder.

Smakbiten är hämtad från sidan 9:

Det var ett nöje att bränna. Det var särskilt roligt att se ting förintas, se dem svartna och förändras. När han höll mässingsmunstycket i sina knutna nävar och den stora pytonormen spottade sitt giftiga fotogen över världen dunkande blodet i huvudet på honom och hans händer var händerna på en fantastisk dirigent, som spelar alla symfonier av eld och brand för att blåsa rent bland historiens spillror och förkolnade ruiner. Med den symboliska hjälmen, märkt 451, på sitt envisa huvud och ögonen lågande vid tanken på vad som skulle komma gav han tändaren ett lätt slag och huset slog upp i glupska flammor som svedde kvällshimlen röd och gul och svart. Han klev omkring i en svärm av eldflugor. Helst av allt skulle han ha velat steka äpplen i brasan medan böckerna med ett flaxande som av duvvingar dog på husets veranda och gräsmatta. Medan böckerna fladdrade upp i sprakande virvlar bort på en vind som mörknat av branden.

16 kommentarer:

  1. En bok jag verkligen, verkligen vill läsa. Någon gång så.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Jag tror det är en bok man "måste" läsa.

      Radera
  3. ja, som sagt, både läst och sett. något att begrunda i dessa dagar. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Den här måste jag läsa någon gång. Det har jag tänkt länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag äntligen tagit mig samman och lånat boken på biblioteket.

      Radera
  5. Har läst, men minns väldigt lite av den. Önskar förbud mot bokbränning, det kan inte vara en mänsklig rättighet att kränka andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut inte om bokbål, men ett förbud mot bokbränning? Jag ser ju ibland att det kastas böcker på återvinningscentralen. De kommer antagligen att hamna i sopförbränningsanläggningen. Vet inte om det är vettigt att förbjuda detta.

      Radera
  6. Den lät så bekant så jag konsulterade mitt bokregister. Jodå, den har jag läst, 1982!!! Otroligt länge sen. Tack för påminnelse och smakbit

    SvaraRadera
  7. En klassiker jag tänker att jag läst men jag har inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "En klassiker är en bok som alla vill ha läst, men ingen vill läsa." (Mark Twain)

      Radera