måndag 18 december 2023

Boktriss Ä

Mia med Mias bokhörna har något som hon kallar Boktriss. Det är tre frågor som ska besvaras med utgångspunkt från veckans bokstav. Veckans bokstav är Ä.

Författare: Nämn en författare på bokstaven, det får vara för eller efternamn.

Det är mycket ovanligt med namn som börjar på Ä. Med Googles hjälp hittade jag Samuel Älf (1727-99) som var präst och vitterhetsidkare. Han skrev bland annat latinska skaldestycken. Även sonen Erik Peter Älf (1765-93) var poet.

Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav.

Den var lättare. Jag väljer Änglar och demoner av Dan Brown. Som alltid i Browns böcker är det en kapplöpning mot tiden. Den katolska kyrkan hotas. Fienden förmodas vara Illuminati, som beskrivs som kyrkans urgamla fiende. (Den orden som hette Illuminati upplöstes på slutet av 1700-talet, men det hindrar inte att foliehattarna har tagit boken till sig och spekulerar kring ett mystiskt Illuminati som i hemlighet styr världen.)

En bomb är placerad någonstans i Vatikanen. Samtidigt har kyrkans alla kardinaler samlats för att välja en ny påve eftersom Den Heliga Stolen är vakant. Det finns fyra starka kandidater till att efterträda den avlidne påven, men alla fyra har försvunnit.

Det är en riktigt spännande bok, som i vart fall fick mig att ivrigt bläddra vidare.

Bokomslag: Ett bokomslag som börjar på bokstaven för veckan.

På omslaget till Björn Sverkers roman Berättelsens ängel är det väl änglavingar vi ser?

7 kommentarer:

  1. Jag googlade också mig fram till Älf, men kände inte att vi hade så mycket gemensamt, han och jag .... Dan Brown hyser jag svårartade fördomar mot, så den här har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Google är bra att ha! Dina svårartade fördomar mot Dan Brown får du allt försöka bearbeta ;)

      Radera
  2. har sett någon av Dan Browns romaner filmad. det gick bra. Älf kände jag inte till. men jag kom på att jag har en vacker änglabok som jag glömde bort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglarna känns som bra räddningsplankor idag.

      Radera
  3. Svar
    1. Nej, både han och sonen är nog tämligen bortglömda.

      Radera
  4. Det var väl storartat, att hitta en Älf! :)

    SvaraRadera