söndag 31 december 2023

Röd vinter av Marc Cameron

Titel: Röd vinter
Originalets titel: Red Winter
Författare: Marc Cameron
Förlag: Bookmark Förlag (2023)
Antal sidor: 457
Recensionsex: Ja

1985. Ett topphemligt stridsflygplan kraschar i Nevadaöknen, rakt framför ögonen på en Stasiagent. Nighthawk är den mest avancerade stridsmaskinen i världen och USA:s fiender ser plötsligt en chans att lägga beslag på dess militärtekniska hemligheter.

Röd vinter är ännu en av Marc Camerons böcker i Tom Clancys anda och efterföljd om Jack Ryan. Den här gången utspelar sig romanen lite tidigare än dem jag läst förut. Kalla kriget råder och väst och öst spionerar på varandra för fullt. 

Händelserna utspelar sig framför allt på två ställen. I USA, där man jagar en östtysk spion som lyckats lägga beslag på en del av det kraschade flygplanet och därför måste infångas innan han lyckas ta sig hem, och i Berlin, där Jack Ryan skickas in på östsidan för att få tag på en avhoppare från Östtyskland, vars identitet är okänd.

Romanen är lika spännande som de tidigare, så den saken har jag inga invändningar mot. Däremot är det en annan sak som stör mig, och det tror jag att jag har nämnt någon gång tidigare, och det är författarens ständiga beskrivningar av olika vapen och flygplan. Men det finns säkert vapenfetischister där ute som inte alls håller med dig.

Men spännande är det som sagt, så Röd vinter rekommenderas varmt.

kaosutmaning 2023 får denna bok svara mot punkt 10: Läs en bok som utspelar sig under samma årstid som när du läser boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar