torsdag 7 december 2023

Ett väntat bokpaket

Dagens bokpaket var ingen överraskning, eftersom jag hade beställt och betalt boken. Det är Mary Shelleys roman Den sista människan. Ett av hennes viktigaste verk, även om hon nog är mest känd för Frankenstein  (eller är det bara jag som inbillar mig att det är Frankenstein hon är mest förknippad med?).
Enligt baksidestexten skrevs boken åren efter att två av hennes barn och maken Percy Bysshe Shelley omkommit och är något av en lysande och ödesdiger uppgörelse med både livet självt och samtidens romantiska och upplysningsidealistiska idéer.
(Jag funderar på att slå in den och ge den i julklapp till mig själv :)

2 kommentarer:

  1. ska låna på biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan vi jämföra våra uppfattningar om boken :)

      Radera