tisdag 5 december 2023

Tisdagstrion: Drömmar

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat drömmar (i handling eller titel). Här är min drömtrio:

Leva sin dröm är en antologi som sammanställdes av skrivcoachen Ann Ljungberg 2012.
Hon anordnade en tävling där man fick skicka in en novell på boktitelns tema. 130 bidrag kom in och de tjugo bästa kom med i antologin.
Och ja - mitt bidrag kom faktiskt med ;)

I nobelpristagaren Rabindranath Tagores bok Gitanjali finns en dikt där drömmen nämns:

Natten är nästan förgången i fåfäng bidan. Jag fruktar att han plötsligt kommer om morgonen till min dörr, då jag fallit i sömn, uttröttad. O mina vänner, lämna honom vägen öppen, förhindra honom icke!

Om hans fotsteg ej väcka mig, så försök ej att få mig vaken, det ber jag. Ty ej vill jag kallas ur sömnen av en högstämmig fågelkör vid vindens vilda framfart, då morgonen tänder festljus. Låt mig sova ostörd, även om min Herre oförmodat kommer till min dörr. O du, min dyrbara sömn, som blott väntar på en beröring från honom för att svinna hän. O mina slutna ögon, som blott vilja öppna sig vid ljuset av hans leende, när han står inför mig likt en dröm, den där glider fram ur sömnens mörker.

Må han uppenbara sig för min syn som det första av allt ljus och alla former. Må hans blick före något annat bringa min nyvaknade själ att skälva av lycksalighet. Och då jag kommer tillbaka till mig själv, må jag i samma ögonblick vända tillbaka till honom.

De som dödar drömmar sover aldrig är åttonde delen i Jan Guillous romansvit Det stora århundradet.

Boken är betydligt svagare än de tidiga delarna i serien. Det beror framför allt på att Guillou väver in sig själv i berättelsen och gör allt för att framhäva sig själv. Och författarens ego är så stort att det inte kan rymmas mellan ett par bokpärmar.

PS. Missa inte min bokrea!

18 kommentarer:

  1. De rovlystna stenarna av Rabindranath Tagore har jag läst.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon i din trio. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Kul att du visar en bok där din novell är med. Men jag har inte läst den förstås, och inte heller de två andra.

    SvaraRadera
  5. Tagore hade min Morfar i sin bokhylla. både De rovlystna stenarna och Gitanjali. och Morfar talade ofta om honom också. tyvärr har inte mina närmsta bibliotek Leva sin dröm. annars skulle jag läst den tvärt. är lite svag för Guillou men inte hans böcker. visst har han ett stort ego, men han är ju bara ett barn. ett sårat barn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite speciellt att ingen i Svenska Akademien hade läst något av Tagore på originalspråket, utan man utgick från engelska översättningar. Mitt exemplar av Gitanjali är just en sådan översättning från engelska.

      Radera
  6. Jag har läst ganska mycket annat av Guillous, men den serien har jag inte börjat läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en omfattande serie. Verkligen ett ambitiöst projekt av honom att vilja spegla ett helt århundrade genom en familj.

      Radera
  7. Jag har nog inte läst någon av dina "drömböcker" heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket idag som man inte läst.

      Radera
  8. Kul att du fått med en novell i boken du visar!

    SvaraRadera
  9. Bok nummer tre har jag oläst i hyllan Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du alltså tre böcker kvar av den serien (under förutsättning att du läst de tidigare). En romansvit som omfattar 10 fullmatade böcker är verkligen en prestation av författaren.

      Radera