söndag 3 december 2023

En smakebit på søndag - Rött, vitt & kungligt blått

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Rött, vitt och kungligt blått och är skriven av Casey McQuiston.

Alex Claremont-Diaz är son till USA:s första kvinnliga president. Tillsammans med sin syster och deras bästa kompis utgör de Vita huset-trion, en social influencer-makt att räkna med, och som Vita huset inte är sena att utnyttja. Problemet är bara att Alex har en ärkefiende, prins Henry av Wales. När ett bråk mellan dem hamnar på hela världens löpsedlar måste de ofrivilligt låtsas vara vänner tills stormen har blåst över. Men ju mer Alex lär känna prins Henry, desto mer ser han vad som döljer sig under hans drömprinsyta. Snart blir de vänner på riktigt, men vänskapen djupnar till något mer. Något som kan hota Alex mammas planer på att bli omvald som president.

Smakbiten är hämtad från sidan 11:

"Kan det vara så att du glömde bort årets största internationella tillställning med flit, för att du inte vill träffa sin ärkefiende?"

"June, jag är son till USA:s president. Prins Henry är en galjonsfigur för det brittiska imperiet. Du kan inte bara kalla honom min 'ärkefiende'" säger Alex. Han återgår till sin munk, tuggar eftertänksamt och tillägger: "'Ärkefiende' antyder att han är min rival på samma nivå och inte, du vet, en inbilsk produkt av inavel som förmodligen runkar till bilder av sig själv."

16 kommentarer:

  1. Denna ville jag läsa när den kom. Nu vet jag inte om jag ska se filmen i stället. Eller också.

    SvaraRadera
  2. känner igen titeln. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en titel jag länge funderat på att vilja läsa. Ja, boken alltså, inte titeln.

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Har både läst boken och sett filmen.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. En okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var ganska omtalad när den kom. Jag är lite sen på bollen.

      Radera
  5. Den här boken har jag faktiskt läst, på engelska. Det är inte alltid så gott om nya böcker på engelska på biblan så man får ta det som bjuds även om jag i detta fall trodde att den inte passade mig. Men tji fick jag, jag gillade den! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt när man blir överraskad åt det hållet.

      Radera
  6. Jag tyckte mycket om den här boken (läste den också på engelska), den gjorde mig glad.

    SvaraRadera
  7. Denna står i hyllan och ska läsas när jag behöver något lite mer lättsmält!

    SvaraRadera