fredag 1 april 2016

Bokbloggsjerka 1-4 april

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:
Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Annika återanvänder just nu många av sina tidigare jerkor. Frågan från Koko var med i jerkan 24-27 april 2015. Jag har inte ändrat mig utan använder samma svar som då.

Jag börjar med Gösta Berlings Saga av Selma Lagerlöf (1891). Denna var Selma Lagerlöfs stora genombrott. En fantasifull historia i herrgårdsmiljö med kärlek och svek. Inledningsorden tillhör de mest berömda i svensk litteratur: "Äntligen stod prästen i predikstolen."
Den fallne prästen Gösta Berling tas om hand av majorskan på Ekeby och ansluter sig till kavaljererna. Trevliga och vittra herrar, som absolut inte vill arbeta för brödfödan. Tillsammans med den elake patron Sintram sluter de emellertid ett avtal med Djävulen för att ta över Ekeby.
Carl David af Wirsén skrev dock en mycket negativ recension av boken när den kom ut. I sin roll som Svenska Akademiens ständige sekreterare gjorde han sedan allt för att försöka förhindra att hon fick nobelpriset. Att ge henne priset skulle ju innebära att af Wirsén skulle behöva erkänna att hans nedsabling av Lagerlöf var något förhastad.

Så har vi Doktor Glas av Hjalmar Söderberg (1905). 
Doktor Glas har inget till övers för Gud och kyrkan, och när en ung vacker kvinna, gift med en vämjelig präst, kommer till honom och beklagar sig, eftersom hon inte vill ligga med maken utan bara med sin älskare, då ställer sig doktorn på hennes sida.
I början handlar det bara om att säga till prästen att  av medicinska skäl låta bli sin unga hustru, men snart börjar doktor Glas fundera över om inte det bästa vore att en gång för alla lösa Helga Gregorius' problem. Vore det så fel om han tog livet av pastor Gregorius och därmed lät Helga bli fri igen? Doktorns förälskelse i Helga Gregorius påverkar naturligtvis hans ställningstagande.
Men har man rätt att döda en människa för att rädda en annan?

Sedan lämnar vi Sverige och beger oss till Amerikas Förenta Stater. Där hittar vi Harriet Beecher Stowes bok Onkel Toms Stuga(1852).
Boken kom ut 1852, och avsikten var att avslöja grymheterna i slavsystemet. Det innebär dock inte att Stowe stod fri från rasistiska tankar. Är vi inte alla barn av vår tid? När hon skriver om en svart kokerska att hon är duktig på att laga mat precis som alla andra av hennes ras, så är detta naturligtvis också ett rasistiskt synsätt. Även positiva omdömen är rasistiska, när de bygger på synen att människan kan bedömas utifrån ras. Och vem skulle idag benämna svarta barn som "krullhuvuden"?
Men man ska inte läsa boken med moderna glasögon, utan istället se till hur den kan ha blivit emottagen på 1850-talet. I USA såldes boken i hela 300 000 exemplar, vilket gjorde den till den mest spridda boken efter Bibeln! Den satte fart på debatten om slaveriet och anses ha haft en stor betydelse för beslutet att förbjuda slaveri i USA.
Harriet Beecher Stowe fick träffa president Abraham Lincoln i början av inbördeskriget, och då ska presidenten ha sagt: "So this is the little lady who made this big war?"
Idag används ibland "Onkel Tom" som en nedsättande benämning på svarta som inte kämpar för sina rättigheter. Det tycker jag är djupt orättvist mot romanens Onkel Tom. Förvisso är han en man som för det mesta finner sig i sin lott och bara önskar sig en god "massa", men i romanen symboliserar han godheten, i bjärt kontrast till slavhandlarna. Den religiösa Harriet Beecher Stowe ville nog förvisso inte att de svarta skulle göra blodig revolution, men hon var övertygad om att om man bara spred informationen om slaveriets omänsklighet, så skulle hennes land avskaffa det. Och hon fick ju faktiskt rätt. 

46 kommentarer:

  1. Haha vilket minne du har :) Jag tänkte att jag kände igen frågan men var inte säker och hade aldrig kommit på när och var det var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag kände igen frågan och använde bloggens sökfunktion ;)

      Radera
  2. Det finns en hel del pärlor bland de gamla böckerna :)

    SvaraRadera
  3. Gösta Berling började jag läsa men kom inte igenom den. Gillar En herrgårdssägen mycket bättre av de få Lagerlöf jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att du inte uppskattade Gösta Berling.

      Radera
  4. Doktor Glas fick jag av min mamma efter att jag läst Dosan häromåret. Förra gången den här frågan kom så valde jag Jerusalem. Jag hade kunnat valt den igen - en av mina favoriter!

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av dem. Det finns för mycket bra böcker och för lite tid...

    SvaraRadera
  6. Vilket minne du har ;). Antar att jag gillade dina tips lika bra då som nu. Om jag nu hängde på den jerka ... mitt minne är inte lika gott som ditt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du hängde inte på den jerkan, så nu har du chansen ;)

      Radera
  7. Doktor Glas är fantastisk! :-)

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Böcker man inte ångrar att man har läst,

      Radera
  9. Onkel Toms stuga minns jag att jag läste i ungdomen. Dock förväntade jag mig något liknande Godnatt Mister Tom men skillnaden var enorm :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, den är onekligen ganska annorlunda.

      Radera
  10. Klassikerna står sig, det är därför de är klassiker.

    SvaraRadera
  11. Detta är tre gamla klassiker som jag läste när jag var ung. Onkel Toms stuga är nog den bok jag läst om flest gånger. Den är så gripande.

    SvaraRadera
  12. Lagerlöf har jag sorgligt nog inte läst men minns att jag tyckte om Onkel Toms Stuga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, jag tycker absolut att du ska prova nåt av Lagerlöf!

      Radera
  13. Ja men vilket minne, det kom inte jag ihåg alls. Jag har köpt Doktor Glas till min Läsplatta men än så länge har den inte blivit läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men snart så; på en läsplatta nära dig :)

      Radera
  14. Doktor Glas är en favorit, antagligen därför jag blev smått putt på Kerstin Ekmans "fanfiction" Mordets praktik. ;)
    Har läst Små räfvar och små tomtar av Harriet Beecher Stowe, men inte Onkel Toms stuga som är så känd, bör åtgärdas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Onkel Toms Stuga är ju en bok som haft en sådan enorm betydelse för samhällsutvecklingen i USA.

      Radera
  15. Det blev Doktor Glas hos mig med!

    SvaraRadera
  16. Jag har läst Doktor Glas men den fastnade inte alls hos mig tyvärr.

    SvaraRadera
  17. Doktor Glas är den enda jag läst av de här!

    SvaraRadera
  18. Gösta Bergling så klart! och Doktor Glas har ju många valt. vad det gäller Onkel Tom så håller jag med om att en måste sätta in den i sin tid. det gäller många böcker för övrigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, böckerna förändras ju inte, men samhället gör det. Det är därför jag inte är helt förtjust i att det ska ändras i böcker för att passa nutiden.

      Radera
  19. Alla mycket bra val, vilket jag väl sade förra gången också :-) Jag blev faktiskt så inspirerad då att jag tog och läste om Onkel Toms stuga och kunde konstatera att den fortfarande gr att läsa, även om den har sina problematiska sidor.

    SvaraRadera
  20. Inte läst någon av dessa, men jag är sugen på Doktor Glas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte fel. Jag skulle vilja läsa Gregorius av Bengt Ohlsson. Den boken är en parafras på Söderbergs bok.

      Radera
  21. Gösta Berlings saga hade jag som pendlarlyssning i höstas, mycket bra. Många intressanta frågeställningar där, tycker jag. Och Gösta, han påminner delvis om Werther i Goethes roman. Men han är lite mer handlingarnas man, förstås.

    Doktor Glas är en av mina absoluta favoritböcker, sen jag var tonåring. Den står sig fortfarande.

    Men det verkar som om jag måste lägga Onkel Tom till läslistan. Den är oläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att Onkel Tom kommer att göra dig besviken.

      Radera