fredag 8 april 2016

Bokbloggsjerka 8-11 april

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:
Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!
Jag väljer en bok som är som är känd och som jag tycker är spännande.

Boken jag väljer är Änglar och Demoner. Jag har inte kunnat bestämma mig för om det är den eller Da Vinci-koden som är Dan Browns bästa bok.
Som alltid i hans böcker är det en kapplöpning mot tiden. Den katolska kyrkan hotas. Fienden förmodas vara Illuminati, som beskrivs som kyrkans urgamla fiende. (Den orden som hette Illuminati upplöstes på slutet av 1700-talet, men det hindrar inte att foliehattarna har tagit boken till sig och spekulerar kring ett mystiskt Illuminati som i hemlighet styr världen.)
En bomb är placerad någonstans i Vatikanen. Samtidigt har kyrkans alla kardinaler samlats för att välja en ny påve eftersom Den Heliga Stolen är vakant. Det finns fyra starka kandidater till att efterträda den avlidne påven, men alla fyra har försvunnit.
Det är en riktigt spännande bok, som i vart fall fick mig att ivrigt bläddra vidare.


25 kommentarer:

  1. Ack ja, foliehattarna, de verkar bara bli fler och fler

    SvaraRadera
  2. Brown är bra, inte så mycket våld

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han visar att det går att skriva spänningslitteratur utan att det skvätter blod och hjärnsubstans överallt.

      Radera
    2. Håller helt med er båda! INGEN kan väl skriva så många "cliff hangers" som Dan Brown - och undvika alltför snaskigt våld.

      Radera
  3. Jag gillar verkligen alla Dan Brownes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är bra även om de ofta följer samma mönster. Men varför ändra ett vinnande koncept.

      Radera
  4. Jag gillar också Dan Browns böcker, mest för att de faktiskt får mig att fundera och framför allt googla en massa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara man har distans till böckerna. En del "fakta" som han presenterar är rena påhitt. Men tänk att det finns folk som tror att en skönlitterär bok är sanningsenlig. Det finns folk som tror att Arn Magnusson var en av Tempelherreordens främsta ledare.

      Radera
  5. Jag gillar också Dan Brown, Änglar och demoner är nog min favorit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är nog bäst trots att det är Da Vinci-koden som är mest känd.

      Radera
  6. Kanske borde ta och lästa någon av dem :)

    SvaraRadera
  7. har sett någon av filmerna, men inte läst någon bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt se någon av filmerna, men det blev inte alls det samma tyckte jag.

      Radera
  8. Änglar och demoner har jag stående i bokhyllan oläst. Da vinci-koden har jag läst, men inte några av de andra böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade du Da Vinci-koden så tror jag att du kommer att tycka om Änglar och demoner.

      Radera
  9. Jag gillar Dan Brown, spänning på min nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ett hetsigt tempo. Hela boken brukar utspela sig på endast ett dygn eller några dagar.

      Radera
  10. Läste både Da Vinci-koden och Änglar och demoner för länge sedan men de var inte riktigt min typ av böcker.

    SvaraRadera
  11. Oj, jag försökte ta mig an just Änglar och Demoner för några år sedan, men lyckades inte ens ta mig halvvägs. Boken står fortfarande i hyllan så jag har chansen att börja om på nytt.

    SvaraRadera
  12. Har läst och nästan glömt....När var det dom var som mest i ropet..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Da Vinci-koden kom ut på svenska 2004. Jag har för mig att Änglar och demoner kom senare på svenska. På originalspråket engelska kom Änglar och demoner 2000 och Da Vinci-koden 2003.

      Radera